Så kändes 2016 för mig

Nu är det bara ett par dagar kvar av 2016 och jag tänker att det därför är på sin plats med en sammanfattning av året. Eftersom jag blev sjukskriven för min utmattning i augusti och innan det i princip bara jobbade har jag noll kamerabilder mellan januari och augusti. I september startade jag däremot upp den här lilla platsen och plockade fram min kamera igen, så det senaste månaderna är väldokumenterade i både bild och text. Här hittar ni inlägg för september, oktober, november och december.
 
 
Mitt första halvår av 2016 är verkligen luddigt när jag tänker tillbaka på månaderna. Jag minns i princip inte våren över huvud taget, utan de enda referenspunkterna jag har är resan till Indien i februari och eftermiddagsdrinkar på altanen med Charlotte när sommarsolen började titta fram. Annars är det tomt, helt blankt i minnesbanken. Jag har egentligen ingen aning om vad jag gjorde mellan januari och juli, och det skrämmer mig så här i efterhand.
 
Men hela sommaren spenderade jag i alla fall på Öland och det finns att läsa mer om här, och hela hösten var jag sen hemma för att försöka reparera en trasig kropp och ett trasigt sinne. 
 
 
Det här året har verkligen vart ett av mina kämpigaste. Dåliga år har ju existerat förut, men det här året är ett av de svåraste jag kämpat med inom mig. Jag har viftat med vit flagg, vart tvungen att tänka om och att bryta alla invanda mönster → men så här i efterhand kan jag säga att det var värt det. För även om det här året vart ett av mina värsta så har jag nog lärt mig mer under den här hösten än vad jag tidigare gjort på många år. Hur viktigt det är att tillåta sig att känna, hur ont livet kan göra ibland men också hur fint det kan vara.
 
Det här året är verkligen det år då hela mitt känsloregister spelat ut sig, och det har vart tufft men nyttigt.
 
 
Det här är några utav stjärnögonblicken bloggar har från året:
▸ I september hade jag en planteringsdag som blev väldigt uppskattad: Planteringslördag: avokado, aloe vera och elefantöra
▸ I början av min sjukskrivning åkte jag en vecka till Spanien, här finns del ett och del två
▸ Jag har även skrivit lite om utmattningssyndrom, bland annat här om varningsklockorna jag borde lyssnat på och här svarat jag på vad en ska göra som anhörig till någon med utmattning
▸ I december klippte jag av mitt hår och visade er här
▸ Flera gånger under hösten lagade jag min favoritmiddag, jordärtskockssoppa! Receptet för den finns här för den nyfikne
▸ Mot slutet av året sydde jag en blus i sew alongen, blusen hittar ni här
▸ Som en del i decemberutmaningen fick ni komma hem till mig för ett besök! Inlägget om mitt hem hittar ni här
▸ Otto fyllde fyra och jag gjorde både en sammanställning av hans år och visade er hans födelsedag
▸ Viktigast av allt: till slut samlade jag mod till mig och skrev det svåraste jag någonsin skrivit. Det blev Alzheimers, jag hatar dig av hela mitt hjärta om min pappas sjukdom och hur det känns när ens förälder blir sjuk i något som demens.
 
 
Nu känner jag mig klar med 2016. Färdig med det gamla och redo för nytt. Jag vill rensa ut min garderob, skriva listor på sådant som 2017 gärna får innehålla och förbereda inför en fin vår och en fantastisk sommar. Jag är helt enkelt klar med det här skitåret och vill ha ett nytt att göra till det bästa på länge. För 2016 har verkligen inte vart mitt år → men 2017 ska bli det!
 
Hur har ert 2016 smakat, känts och sett ut? Och viktigast av allt: vad har vart ert bästa med det gångna året?

5
Nastasja

En av höjdpunkterna privat har varit att hitta till din blogg, Ellen. Känns som jag fått en till internetvän och det blir en ju så glad för. Har annars också bloggat om mitt 2016 idag! <3

Svar: Men åh, hur fint är du inte?? <3<3
lindbergellen

Driva Louise Leyonmarck

Håller med ovanstående! Även om jag bara hittade hit precis nyss. Blir glad av att tänka på att få följa med på din resa och få växa med dig. Du inspirerar mig så med ditt mod. Tack ♥︎

Svar: Men herregud, så himla glad jag blir! Tusen tack <3<3
lindbergellen

hanna, förbanna

fina Ellen, hoppas 2017 är snällt mot dig <3

mitt 2016 har varit rätt skit, för att vara riktigt ärlig. Graviditeten tog på, förlossningen tog på och första tiden med bebis tog på. Så jag är mest bara glad att jag är vid liv, liksom. Bästa med året är ju vår lilla Tova, så klart!

Svar: Jag hoppas verkligen att 2017 blir ett fint år för oss <3
lindbergellen

Malin

Andra människor, både på internet och i verkligheten, är det som har förgyllt även mitt 2016. Det har varit ett tufft år för mig också, men jag vill ändå inte ha något ogjort. Att läsa om din utmattning och din väg framåt har gett mig pepp och framtidstro!

Svar: Du skulle bara veta hur glad jag blir över att få vara en del av pepp och framtidstro! Herregud alltså, du är så fin! Jag hoppas verkligen att 2017 blir ett fint år för både dig och mig. Tack för 2016 <3
lindbergellen

Wilda

Tack för att jag får följa dig! Så mycket klokt och fint här. Och vilken ära att du använder begreppet stjärnögonblick. Jag är så himla glad att mina stjärnögonblick sprids vidare. Jag är mest tacksam för alla relationer som jag har byggt och stärkt i år, på nätet och i fysiska möten. Tack för 2016!

Svar: Så himla fint, tack för att jag får dela detta med dig!
lindbergellen

Follow