Välkommen hem till mig!

Har ni sett att Emmas Vintage har startat en decemberutmaning med 31 utmaningar att ta sig an under årets sista månad? För mig blir det svårt att hålla hela månaden, men jag tänker att det vore kul att dela ett par utmaningar med er under de närmsta veckorna. Vill ni vara med på det? Hoppas! Och är det någon av utmaningarna ni speciellt vill att jag gör? Säg till så jag vet!
 
Dagens utmaning är "Här bor jag!" och detta är också något som efterfrågats här i lilla bloggy tidigare, så jag tänkte att denna utmaning blir perfekt att starta med. Så, välkommen hem till mig!
 
 
För nästan exakt ett år sedan flyttade Johan och jag till vår första lägenhet ihop, en trea på 80 kvadratmeter i Oskarshamn. Det här huset ligger ungefär två minuter från centrum och vårt jobb, vilket gjorde läget till ett stort plus vid flytten.
 
 
Huset har ingång från två håll, en port vid vägen utanför och en via vår innergård. Det är lite blandad ålder bland de boende i huset, allt ifrån gamla som får matleveranser om dagarna till småbarnsfamiljer med bebisar. Och vi trivs så himla bra! Det är ett lugnt och skönt område trots att det ligger så nära centrum.
 
 
När vi var på visning och bestämde oss för att ta lägenheten stod den redan tom eftersom den tidigare hyresgästen redan flyttat ut. Tyvärr var skicket på lägenheten rätt dåligt och vi fick färg till väggarna i samtliga rum mot att vi gjorde jobbet själva. I ett par veckor var vi här på kvällarna efter jobbet och rollade, tvättade penslar och la ut golvpapp.
 
Jobbigt, men så mysigt att göra ihop inför vår första gemensamma flytt.
 
 
Köket är stort som attans och har både hel kyl och frys, mycket bänkytor och vi får dessutom plats med ett köksbord för fyra. Köksbordet i teak med tillhörande stolar köpte vi till lägenheten för en femhundralapp hos en trevlig prick på Öland.
 
 
Vår kryddhylla i köket ser ut lite såhär ↑ och här kan ni se och läsa mer om när jag erkänner en sak om vår tallrikssamling..
 
 
Från köket kommer en ut i en sned och lång hall där vardagsrummet ligger åt ena hållet med fönster mot innergården. Mellan dubbeldörrhålet till vardagsrummet och köket ligger också en liten klädkammare där vi förvarar jackor och skor.
 
 
Vårt vardagsrum är en stor rektangel där en kommer in på ena kortsidan och fönstret mot innergården är på motsatt kortsida. Längs långsidorna har vi ställt vår soffa och sedan placerat ut våra fyra fåtöljer/stolar lite mer centralt. Vi har nämligen ingen TV hemma hos oss, så vardagsrummet har aldrig behövs inredas med den i centrum. Himla skönt!
 
I en stor resväska har jag bäddat ner ett täcke så att Otto kan använda den som sin säng <3
 
 
Tyvärr har vi fortfarande, ett år efter inflytt, ännu inte fått upp speciellt mycket på väggarna i lägenheten. I sovrummet har vi ett par tavlor, men annars är väggarna tomma. Vi har en liten hög med tavlor staplade i ett hörn, men processen att få upp dem på betongväggar är så jobbig :( Borde verkligen bara göra och inte känna efter så mycket angående det!
 
 
I hallen sparade vi hatthyllan som satt när vi flyttade in, en vit RIO som säkert hängt med många år i den här läggan. Och kan vi nu bara ta en liten snabb diskussion om Johans moonboots där uppe?? Jag säger: "fulaste skorna som existerar", han säger: "skitsnygga!". Jag förstår liksom att de var praktiska när han bodde i Åre och det var metervis med snö... men i Småland.. Nä :(
 
 
Längst bort i lägenheten har vi vårt sovrum, och på vägen dit ligger egentligen också badrummet och vårt kontor.
 
 
Det här är den enda möbeln vi var tvungen att köpa ny till lägenheten när vi flyttade in, vår säng ↑ Vi hade båda himla mycket fina möbler och prylar från våra tidigare ettor, och de få sakerna som saknades (ex. köksbordet och en skänk till vardagsrummet) köpte vi på loppis. Minns att jag tyckte det var så skönt att slippa det där med tusen kartonger från IKEA.
 
 
Nu är jag lite nyfiken på om det är några fler av Emmas utmaningar som ni skulle vilja att jag gör? Hojta till i en kommentar så blir jag himla glad! Det bästa med den här lilla platsen är ju att vi kan utforma den till något fint tillsammans. Tycker ni inte?

11
Finurliga fröken

De är en jätte rolig utmaning. Jag är med på vissa. Hade tänkt vara med på den här med hemmet men de ser ut så dant här så jag vill inte fota. Får ta en sån längre fram.

Ni bor jätte fint! Ser verkligen mysigt ut. De är så kul att hur andra bor och få lite inspiration. Kram

Svar: Det är verkligen en rolig utmaning! Tycker heller inte att det gör något att skjuta lite på utmaningarna om det krockar med livet :) Jag har redan kastat in några ett par dagar försent, och kommer göra likadant längre fram!
Åh, tusen tack <3 Kram!
lindbergellen

Anna María

Vad fint att få kika in hemma hos er. Och så lyxigt med en så stor lägenhet!

Svar: Men åh, så roligt att du gillar det. Tack!
lindbergellen

madeleine

åååh YASS dettta inlägget hade jag längtat efter 🙈 så fint ni bor! och älskar vad stort och ljust! känner dock med dig ang tavlor som står på hög... vi flyttade in i i början av februari och mycket är fortfarande oklart hos oss med.. sånt projekt hehe. då har vi ändå en borr en kan borra i betong med men sambon&hans bror har delad vårdnad om den så den är på andra sidan stan haha :--)
utmaningarna!! typ alla var ju jättekul mennnn 10 egenskaper hos dig själv, guilty pleasures, mitt bästs plagg, bilder från min barndom... 🙆🏼 pusss ha en fin dag!!!

madeleine

åååh YASS dettta inlägget hade jag längtat efter 🙈 så fint ni bor! och älskar vad stort och ljust! känner dock med dig ang tavlor som står på hög... vi flyttade in i i början av februari och mycket är fortfarande oklart hos oss med.. sånt projekt hehe. då har vi ändå en borr en kan borra i betong med men sambon&hans bror har delad vårdnad om den så den är på andra sidan stan haha :--)
utmaningarna!! typ alla var ju jättekul mennnn 10 egenskaper hos dig själv, guilty pleasures, mitt bästs plagg, bilder från min barndom... 🙆🏼 pusss ha en fin dag!!!

Svar: Haha åh! Tänkte på dig när jag skrev ihop det, haha :* Tusen tack!
Sådär är det för oss också! Vi har en slagborr hemma... som ligger i en garderob... klar att användas.. haha :((
lindbergellen

Amanda

wow ni har så himla fint. hade gärna bott så stort alltså.

Svar: Åh, tack! Så himla synd att det ska vara så dyrt i större städer :(
lindbergellen

hanna, förbanna

så fint ni bor! Och vad gulligt att bädda åt Otto i en väska <3

Svar: Tack!! Åh ja, finaste Otto <3
lindbergellen

rebecca

ni har det för fint!

Svar: Åh, tack!
lindbergellen

Jenny

Vad fint ni har det! Och vilken härlig grej att ha en resväska som hundsäng. Det skulle jag gärna kopiera till min hund, men tyvärr är det nog svårt att få tag i en gammaldags resväska i lämplig storlek. Hon är ju en aning större än Otto. :) Men man vet ju aldrig :D

Svar: Åh, tack!! Vad roligt att du tycker det :) Håll ögonen öppna på loppis eller auktion, gamla resväskor i större modell kommer ut där då och då :) Väskan vi har till Otto är egentligen väldigt mycket för stor (han blir ju bara en liten boll när han rullar ihop sig), men när jag snubblade över den på loppis kunde jag inte låta bli.
lindbergellen

Isabella

Kul att få se hur ni bor :) borde med göra ett sånt inlägg!

Svar: Roligt att du gillar det! Nu ligger jag lite efter i mitt bloggläsande så kanske har du redan hunnit göra ett inlägg, men om inte skulle jag gärna vilja se ett! :)
lindbergellen

Malin

Vad kul att få se lite mer av hur du har det hemma! Jag har också betongväggar hemma och antingen är lösningen en slagborr (vilket ger en väldigt tillfredsställande känsla av makt när en använder den) men det är trots allt ganska omständigt! Så en annan lösning, som jag brukar använda, är en kroksats från Biltema som kostar typ 40 spänn och som faktiskt funkar för det allra mesta!

Svar: Vad roligt att du tycker det! Och tack för tipset! Ska verkligen kika in kroksatsen, drar mig verkligen för att borra i betongväggarna (trots att vi har en slagborr hemma.. haha). Kram!
lindbergellen

Ruth | HungryHeart.se

Vad roligt att få kika in i er lägenhet! Blev typ helt kär i era vardagsrumsmöbler också. =)

Svar: Men åh, vad glad jag blir! Roligt att du gillar det :)
lindbergellen

Follow