Vecka 49: en disputation i Stockholm och en himla massa SKAM

 
Något jag gjorde den här veckan som var planerat:
Började jobba 25% och åkte till Stockholm, annars hade jag inte planerat speciellt mycket faktiskt.
 
 
och som inte var planerat:
Besökte en liten kyrka i Västerås och var med när Johans kusinbarn döptes. En liten Themla som somnade mitt under dopet <3 Spikade också upp en tavla i vårt kontor och började sy på ytterligare ett projekt.
 
 
 
och något nytt jag gjorde:
Gick på mitt livs första disputation! Johans bror Martin hade sin disputation i fredags, och efter en lång diskussion om fysiken i röntgenbild blev han Dr. Sjölin. Disputationen hölls på akademisk engelska mellan två snillen i fysik, så himla intressant att se och lyssna på även om en bara förstod en liten bråkdel av allt som sas. Som en helt ny värld!
 
 
Ett tips från veckan:
SKAM. Alltså, herregud. Jag har blivit tipsad om serien så många gånger under hösten och alltid tänkt att jag borde ge den en chans, sen har det ändå inte blivit av. När Johan åkte till Malmö i veckan låg jag i sängen och sträcksåg andra och tredje säsongen och GRÄT till hur fin den är. Jag vet hur lat en kan va när en får tips levererat såhär emellanåt, men ni som inte kikat in SKAM borde verkligen ge den en chans omedelbart! Ett stort plus är att SVT har hela första säsongen med svensk text (även om det norska talet inte är speciellt svårt att förstå, jag klarade mig fint med bara norsk text för andra och tredje säsongen). Se, se, se!
 
 
Veckans upptäckt:
Nu kan jag äntligen plocka upp böcker och läsa lite igen. Jag har haft Stanna och Allt som blir kvar på en byrå i kontoret hemma hela hösten, men eftersom min utmattning inte riktigt fungerat med fokus, koncentration och minne har jag inte velat läsa dem eftersom båda författarna bygger sitt språk väldigt mycket på känsla. Och nu tror jag äntligen att jag kan läsa igen, och samtidigt känna vartenda ord på riktigt. Fint som attans!
 
 
Godaste maten jag lagade:
I veckan har jag ätit pasta med svamp- och grönsakssås två gånger, himlans gott. Gillar överlag pasta väldigt mycket.
 
Veckans musik/film/serie:
Utöver att veckan i princip bara bestått av SKAM har Johan och jag också kollat på Naken på SVT, en knäpp serie om fyra personer som blir lämnade ensamma och nakna i sina lägenheter. I projektet får de sedan plocka ut en grej varje dag under en månads tid, som ett experiment för att se hur bra eller dåligt en klarar sig utan alla sina "nödvändiga" prylar. Har ni sett? Johan tycker att jag bör testa 30 dagar utan min telefon, jag säger nej tack :))
 
Veckans självis:
 
Veckans känsla:
En smula orolig i kombination med en stor dos glädje. Jag blir alltid så orolig i själen när jag kollar på serier med kärlekstrubbel, det är precis som om det vore jag som står där med tårar på kinderna och ett brustet hjärta. Samtidigt blir jag så himla glad av allt runt om mig just nu, och att situationen är som den är. Jag har haft ett par riktiga skitmånader, och jag är så jäkla glad över att de är över.
 
En klädsel från veckan:
 
Favorit just nu är helt klart strumpbyxor med a-linjekjol och valfri topp. Just här ↑ både skrynklig kjol och tröja, men vad gör väl det om hundra år, tänker jag!
 
Veckans gif:
Kan vi bara ta och prata en minut om hångelscenerna i SKAM? Allvarligt talat! Hur har de ens lyckats så bra? Har typ aldrig, varken innan eller efter mina egna tonår, sett något som speglat tonårskärlek så exakt. Det där lite luddiga, blöta och intensiva.
 
Veckans betyg:
4/5 - veckorna med en skön känsla i kroppen fortsätter, och jag börjar tänka att det nog är såhär det ska vara egentligen. Att ribban ska ligga på nivån som den gjort exempelvis denna vecka, så att det finns lagom med utrymme både upp och ner. Att jag gått så många månader med ett skav i kroppen innan.. vill inte ens tänka på det. Hur som, toppen att det går åt rätt håll!
 
 
Hur har er vecka 49 varit? Vad har hänt, och vad har känts lite extra hos er? Vore så roligt om ni ville berätta, precis som vanligt! Tycker det är så fint när det blir mer än en envägskommunikation här inne <3
 
Jag har dessutom en fråga till er angående dessa sammanfattningarna! Gillar ni veckorna med kamerabilder eller mobilbilder bäst, eller kanske kombinationen? Såklart är kvalitén alltid bättre med kamerabilder, men jag är rädd för att bilderna då upprepas flera gånger och att det blir trist. Med mobilbilder får ni ju komma in lite mer på detaljnivå i vardagen, men då tummar vi ju lite på kvalitén. Vad gillar ni bäst? Berätta för mig så blir jag glad!

5
Christin

Har också blivit tipsad om skam fler gånger men lilsom inte tänkt mer på det. Sen blev jag sjuk i helgen och såg hela säsong 1 på en eftermiddag (har ganska svårt för norska faktiskt, haha, kanske är det pga mina danska gener) men herregud! Håller med om allt!! Blev helt tagen!! Helt sjukt välspelad precis som du skriver!

Svar: Samma här! Jag tog liksom tag i det när jag var hemma och inte var så pigg, och det var perfekt för då kunde jag sträckse, hehe bästa med serier. Har du sett säsong 2 och 3? Andra säsongen är min absoluta favorit, så jääääkla fint!!
lindbergellen

June

Jeg synes det er så gøy hvordan SKAM har blitt så populært utenfor Norge. Sjukt bra serie :D

Svar: Åh ja, det är så himla roligt! Norge har verklige levererat en helt fantastisk serie, blir så glad av att svenska ungdomar nu kan ta del av den på SVT :)
lindbergellen

La Linda

Älskar sammanfattningar och hellre mobilbilder än inga bilder alls. Och SKÖNT att det känns som att det är på rätt väg i livet. <3

Svar: Åh, roligt att du tycker det och tack för responsen! <3
lindbergellen

Malin

Jag gillar kombon av mobilbilder och vanliga foton! Min förra vecka vad intensiv och rolig. Allra bäst var helgen för jag och en kompis var i Helsingfors! Den här veckan har dock varit lite skakig i starten men jag hoppas den bättrar sig till helgen.

Svar: Så bra, då fortsätter vi lite åt det hållet, med mer mobilbilder iallafall! Hoppas verkligen du får en helt magisk helg nu <3
lindbergellen

Wilda

Åh vilken kyrka var ni i? Jag är uppväxt i Västerås :) Och åh vad jag känner igen det med läsningen. Jag försöker komma tillbaka än, men lite i taget. Så slut i hjärnan ännu.
Gillar alla dina bilder :) haha bra svar va?

Svar: Åh, det minns jag inte! Den var superliten och låg lite ensamt mellan åkrar. Tydligen hade familjen valt den eftersom deras mormor och morfar gift sig där en gång i tiden, så fint <3 Läsningen är verkligen svår! Jag testade i veckan, och det gick bra. Det viktigaste är nog bara att känna att begränsningar är okej, liksom går det inte så är det ok att lägga ner boken och fortsätta en annan gång. Jag håller tummarna för dig <3<3
lindbergellen

Follow