Allt om våra citronträd

 
Hej! Jag har flyttat till www.ellenlindberg.se och inlägget Allt om våra citronträd finns att läsa HÄR. Glöm inte att följa den nya bloggen via Bloglovin' och på Facebook för att inte missa nya uppdateringar. Vi hörs på www.ellenlindberg.se!
 
 
För lite sen nämnde jag våra citronträd i det här inlägget och berättade om våra tre små träd till den här Instagram-bilden. Ni har vart flera stycken som velat veta mer om våra minicitroner så här kommer ett helt inlägg tillägnat dem!
 
 
 
För precis som jag nämnde i inlägget på Instagram har vi inte köpt våra träd på blomsterhandel, utan vi plockade helt enkelt tre kärnor åt sidan eftersom vi inte ville ha dem i vår middag. Våra träd är alltså odlade från grunden, min bästa typ av odling!
 
Jag skrev ju lite om det här, om att odla från kärnor och frön är en kick för intresset eftersom du får vara med i hela processen från ingenting till någonting. Och utöver att det är roligt är det också enkelt, jag ska förklara!
 
 
 
Det en gör är att lägga ett par kärnor i blött papper i en plastpåse. Vi har haft våra plastpåsar på ett element, och efter ett tag börjar kärnorna gro en liten rot. Ett tips här är att alltid köra på fler kärnor samtidigt, och sen välja de med störst/starkast rot.
 
 
 
När roten kommit fram går det fint att stoppa ner kärnan i en liten kruka med jord och hålla den våt och i sol så gott det går. Våra tre kärnor satte vi i våras och hade sen ute på balkongen i krukor hela sommaren. På vinterhalvåret skulle jag gissa på att ett söderfönster är bäst, men jag är inte hundra eftersom våra inte levt en vinter än. Bäst är såklart att prova sig fram!
 
 
 
Och efter ett par månader blir det en liten planta! Våra tre har stått i två olika modeller på kruka, en lite mindre och två större. Det syns också på plantorna. Citronträdet ovan står inne på vårt kontor nu och har levt hela sitt liv i samma kruka. Den är liten och söt men skulle säkert må bra av en omplantering. 
 
 
 
Vårt allra finaste citronträd är den här, som står på vårt nyfyndade loppisbord och lever life. Den här krukan är som ni ser i modell större än den ovan, och jag rekommenderar denna storlek om ni vill att plantan växer sig stor. I den mindre krukan bakom citronträdet ligger en ny kärna på odling.
 
Det är alltså enkelt som attans att odla från citronkärnor! Det handlar bara om att låta kärnan ligga i blöt tills en rot tittar fram, sen plantera den i kruka och hålla den våt och solig. När trädet sen växt på sig lite kan det vara bra att emellanåt vattna med näring och dessutom plantera om i större kruka efter ett tag. Våra citroner är rätt olika i storleken just för att krukorna är olika stora. 
 
Så nästa gång ni köper hem citron till er middag, släng inte kärnorna utan gör dem till små träd istället. Dagens tips från mig till er!
 
Hej! Jag har flyttat till www.ellenlindberg.se och inlägget Allt om våra citronträd finns att läsa HÄR. Glöm inte att följa den nya bloggen via Bloglovin' och på Facebook för att inte missa nya uppdateringar. Vi hörs på www.ellenlindberg.se!
 

12
Fredrikapåvinden

Men wow! Så bra tips ju! Det här ska jag absolut testa!

Svar: Har du inte provat tidigare måste du! Bäst är kanske på våren, men jag har som sagt också två nya kärnor på odling nu :)
lindbergellen

madeleine dufva

ohmygood peppen?!!! är ju citrusallergiker men har börjat fuska en del vad gäller lime o citron nu pga älskar det haha :( har flera citroner hemma så blev taggad att testa nu. de är ju så fina! men kanske lite sent att börja nu när det är kolsvart ute eller? :( fina era är iallafall 😍✨

Svar: Åh, så trist med citrusallergi :( Det är ju helt klart värt ett försök, även om det är vintermörkt! Och ville de inte ge med sig är det ju bara testa igen om ett par månader, när vårsolen tittar fram :) Lycka till <3
lindbergellen

Anton Lord

Hej Ellen! Mysiga gröna fingrar-poster, inspirerar mig alltid att pyssla lite mer med växterna! Jag har ett par citronplantor som är typ lika höga som dina, men inte alls lika fina med den mörkgröna färgen, och tanigare. Har du behövt skära bort lite i toppen för att de inte ska bli för höga och tunna, eller bara blev de sådär på eget bevåg?

Övriga bloggen är välskriven/välfotograferad och tänkvärd som vanligt, tack för att du delar med dig gott som ont! Ha det bra!

Svar: Hej Anton! Så himla roligt att se en kommentar från dig här!
Också väldigt roligt att du också gett dig på att odla citronträd! Jag har faktiskt inte gjort något alls med våra träd, mer än att vattna och sådär. De har helt enkelt bara grenat och växt på sig själv! När satte du dina kärnor? Våra stod som sagt ute på balkongen hela sommaren, så jag vet inte om det kanske haft betydelse för hur de växt. Eller så är det bara slump.

Tusen tack, det värmer verkligen. Hoppas allt är bra med dig!
lindbergellen

Alicia

Så fint de förgrenat sig! Jag satte också kärnor i våras och de har skjutit några sidogrenar, men inte så många som era. De är ju redan som små träd :) Ska bli spännande att se om de överlever vintern! Annars sätter jag nya igen i vår, för de är så trevliga små plantor med den allra vackraste gröna färgen.

Svar: Ja, jag gillar dem så mycket! Som ett "riktigt" träd i liten skala bara :) Jag kommer köra på samma spår som dig om vintern skulle göra plantorna ledsna, då kommer jag sätta nya så fort vårsolen tittar fram igen. Kram!
lindbergellen

hanna, förbanna

det här ska absolut testas när vi har flytten överstökad! Tack för tipset!

Svar: Det tycker jag att ni ska göra! Enkel men väldigt fin odling :) Kram!
lindbergellen

Sandra Leone

Det här vill jag testa nu!

Svar: Gör det! Och om det inte skulle gå (gissningsvis på grund av vintermörkret) så är det bara hålla ut ett par månader och testa igen när vårsolen kommer tillbaka. Lycka till!
lindbergellen

Ellen

Nej åh så fint! Det här ska jag absolut prova!

Svar: Det tycker jag du ska! :) Och skulle det inte fungera just nu (när vi är mitt i vintern) så gör ett nytt försök under våren igen, då ökar nog chanserna :) Lycka till!
lindbergellen

Wilda

Så bra tips ju! Jag lyckades få upp dem direkt från jorden utan rötter men detta känns ju mer hållbart. Tack!

Svar: Jaså? Det borde jag testa också! För att se om det blir någon skillnad liksom. Så fint!
lindbergellen

JUNITJEJ

Tack snälla för tipset!

Svar: Vad roligt att du gillar det! :) Tack själv!
lindbergellen

johanna

Detta ska jag verkligen göra! Blir lite ledsen när jag tänker tillbaka på alla olika slags kärnor en slängt i sina dar, som skulle kunna vart fina plantor nu :(( haha. Detta kanske är bäst att göra på våren, eller vad tror du? äh, prova kan en ju göra iallafall, orka vänta till våren!

Svar: Jag känner exakt samma inför att en kastar så mycket som istället hade kunnat odlas :( Tänker att en bör testa med det mesta som kastas i frö- kärnväg, det som funkar skänker ju lite glädje iallafall :)Jag tror att chanserna definitivt ökar på våren, men det är ju inte helt dödsdömt att prova nu med! Går det inte nu så är det ju bara hålla ut ett par månader, så tar vårsolen vid. Jag håller tummarna för dina kärnor iallafall! <3
lindbergellen

Julia

Kul med citronträd! och det låter ju rätt enkelt, jag måste allt pröva att så ett eget

Svar: Det tycker jag verkligen att du ska göra! Det är både enkelt och väldigt roligt :) Lycka till!
lindbergellen

Ronette

Fantastiskt ju! Så fina! Ska lätt testa.
Såg även i växtgäris-gruppen att det funkar prima att plantera överblivna popcorn-kärnor :o Knäppt kul! Har du testat?

Svar: Åh ja, det tycker jag att du ska göra! Himla lätt och väldigt roligt :)Såg också det!! Men har inte testat, tänker mig att det blir ett ypperligt projekt till vårkanten. Då ska jag definitivt prova!
lindbergellen

Follow