En lördag, 50 frågor och 6 selfies

1. Vem litar du på?
Johan, min bästa person.

2. Vart skulle du vilja vara just nu?
Hade mer än gärna slungats tillbaka till ett varmt Indien, eller ett riktigt vinterlandskap. Antingen eller!

3. Favoritstad?
Oj. Jag har vart så himla lite runt om i världen och vårt avlånga land. Men jag älskar Malmö, så dit vill jag flytta någon gång i livet.

4. Vilket är ditt favoritnummer?
4, alltid 4. Två jämna par, helt perfekt.

5. Vad var det senaste du åt?
Fredagstacos! Och till lunch igår jordärtskockssoppa <3 Fy sjutton så gott det är alltså! För er som är nyfikna på receptet har jag bloggat om det här. Måste testas för er som ännu inte provat.

6. Om du var en krita, vilken färg skulle du vara då?
En mjukt rosa eller gråaktigt turkos.

7. Hur är vädret just nu?
Rätt så trist, grått och lite kallt.

8. Vem var den senaste personen du pratade i telefon med?
Johan som skulle möta mig när jag och Otto skulle gå hem från Charlotte. Han ringde och var nästan framme när jag knöt mina skor i hallen.. så kan det gå! 

9. Vad är det första du ser hos det motsatta könet?
Skägg.. he.. he. Älskar skägg, men också ett gulligt leende och en fin blick.

10. Vad har du för skostorlek?
36.

11. Favorit tv-program?
Jag gillar Bytt är bytt himla mycket! Annars ser jag inte så mycket på "vanliga" tv-program, utan mest serier eller dokumentärer. Nu senaste The Fall, se den!

12. Har du några syskon?
Två bröder, en storebror och en lillebror.

13. Längd?
154 stabila centimeter :)) 

14. Hårfärg?
Åh, livets fråga! Jag har ju min naturliga nu efter år av färgningar och intensivt röda nyanser. Så kanske någon brunaktig variant med lite ljusa toppar? 

15. Ögonfärg?
Blå.

16. Använder du kontaktlinser?
Oh yes, I do! Jag har månadslinser som går att sova med, bästa någonsin för en linsbärare.

17. Favorithögtid?
Tycker midsommar är himla fint! Somrigt och med blomster överallt. Jul är väldigt mysigt men också så sorgligt, tänker alltid väldigt mycket på alla som inte har någon att fira med. En får ju fysiskt ont i hjärtat av att tänka så.

18. Favoritmånad?
Juni, juli eller augusti. Kan inte bestämma mig, men en av våra sommarmånader iallafall!

19. Har du gråtit någon gång utan anledning?
Har ni hört talas om PMDS tidigare? Detta gör att jag två veckor i månaden vanligtvis mår väldigt dåligt (ibland även med medicin), och då är gråt utan anledning vardag :)) 

20. Vilken var den senaste filmen du såg?
Jag ser väldigt lite film alltså. Tror att senaste kan ha vart Sausage Party, så himla knäppt ändå. För övrigt: se den inte.

21. Favoritdag på året?
Meh, går ju inte att välja en av över 300 dagar? Säger lördagar!

22. Är du för blyg för att fråga ut någon på dejt?
Det skulle jag nog definitivt vara! Inte för att jag allmänt är speciellt blyg, men det här med kärlek och att *dejta* gör mig nervös som tusan.

23. Kan du stå på huvudet (utan att luta dig mot en vägg)?
Verkligen inte.

24. Kramar eller kyssar?
Kyssar.

25. Choklad eller vanilj?
Föredrar nog helt klart choklad här.

26. Har du tatueringar?
Nej, inte en enda.

27. Vad lyssnar du på just nu?
Just precis nu - Anna Ternheims For The Young-album.

28. Är du kär i någon kändis?
Kommer nog alltid vara lite extra förtjust i Persbrandt, men annars är nog min kändiscrush Alicia Vikander.

29. Vilka böcker läser du just nu?
Har inte vågat mig på några böcker än, men tänker att Stanna (av Flora) och Allt som blir kvar (av Sandra) kommer bli näst på tur.

30. Piercingar?
Septum (näsan) just nu, och ett hål efter en läppiercing jag tog när jag var fjorton.

31. Favoritfilmer?
Amelie from Montmartre <3 

32. Favoritsport?
Spelade basket ett par år back in the days, så får nog säga att det (trots dåliga knän) är det jag helst spelar. Tittar gör jag däremot gärna inte på någon sport.

33. Vad gör du just nu?
Fryser. Story of my life mellan september och februari.

34. Smöriga, naturella eller saltade popcorn?
Helst smöriga, gärna ostsmak och alltid väldigt mycket salt.

35. Hundar eller katter?
Hund. Kanske inte superkonstigt eftersom jag har Otto, men tycker generellt katter är väldigt fina men också oerhört oberäkneliga och väldigt läskiga på grund av detta.

36. Favoritblomma?
Oj! Gillar ju typ allt som blommar, måste en välja?

37. Har du blivit påkommen med att göra något du inte får göra?
Vuxenlivet är ju liksom så: allt roligt får inte göras, och speciellt inte på fel sätt eller fel dag. Typ äta godis i sängen på lördagsmorgonen eller vara uppe till sent på natten när något i livet är viktigare än sömn. Vuxenlivet är ju lite till för att en ska göra sånt en inte får! Trist annars ju.

38. Har du en bästa kompis av det motsatta könet?
Faktiskt inte just nu, men hade väldigt många bra motsatta könet-kompisar under mina skolår.

39. Har du älskat någon någon gång?
Ja, och är så himla glad över att få (och ha fått) känna så.

40. Vem vill du träffa just nu?
Min familj. Senare idag ska vi fira pappas födelsedag, så då ses vi.

41. Är du fortfarande vän med folk från skolan?
Absolut. Kan räkna dem på en hand eller två, men de som hängt kvar genom alla år är guld värda.

42. Hur imponerar man på dig om man är kille?
Man är rolig och lite finurlig, gör något kul och oväntat men inte något helt maxat eller helknäppt. Ler och är allmänt glad, då har man kommit en bit på vägen.

43. Gillar du att flyga flygplan?
Har bara gjort det ett par gånger så tycker varken eller. När vi flög till Indien i februari domnade min hand för att jag tryckte så hårt på Johan vid lyft/landning, hehe.. Men är inte mer rädd för flygplan än något annat MVH allmänt livrädd person :))

44. Höger- eller vänsterhänt?
Höger.

45. Hur många kuddar sover du med?
Tre, älskar många och fluffiga kuddar.

46. Saknar du någon?
Ja, alltid.

47. Lyssnar på radio?
Helst inte.

48. Bästa beslutet du har gjort i år?
Att starta upp bloggen efter att ha blivit sjukskriven för utmattning och ångest. Bloggen har verkligen vart ett sånt viktigt verktyg för att ta mig tillbaka till *livet* igen. Så tack alla ni som hänger med mig här <3

49. Sämsta beslutet i år?
Att inte lyssna på kroppen i tid. Hade jag fortsatt min utredning när läkaren misstänkte utmattning hade jag kanske kunnat ordna problemen redan i februari istället för att hålla ut och totalkrascha i augusti.

50. Din senaste nerladdade app?
Forest: Stay focused, be present. En app som jag använder när jag inte vill kika i telefonen, då trycker jag igång appen och låter den odla växter medan jag gör annat. Och om jag får för mig att röra telefonen så dör växten som odlas. Tips för er som behöver något för att inte pilla på telefonen när ni har annat att göra!

Frågorna hittade jag hos Sandra som i sin tur tog dem av Hanna.
 
Sådär, en lördagslista dagen till ära! Idag har jag ett fullspäckat schema eftersom jag vill hinna med att sy lite innan jag tar Johan i armkrok och promenerar hem till mina föräldrar. Om ett par dagar fyller min pappa år men vi ska fira honom redan ikväll. Han kommer få en bok av oss, med historier och bilder över en gammal del av Oskarshamn med pittoreska hus, vildvuxna trädgårdar och kullerstensgator. Tänker mig att han kan sitta och bläddra i den framöver, minnas tillbaka på hur Besväret såg ut när han var liten eftersom det som händer just nu bleknar i hans minnesbank. Tror han kommer bli så glad för den.
 
Hoppas ni får en lika fin lördag som jag tänker ha. Och ni, ta hand om er!

14
Nastasja

Gillar alltid listor, man får alltid lite mer inblick i hur en person är. Hoppas ni får ett underbart födelsedagsfir och ska ladda ner den där växtappen nu! mvh behövs när jag pluggar ;)

Svar: Åh ja! Tycker det är ett sånt bra sätt att lära känna varandra på :) Växtappen är verkligen ett tips! Den är så fint utformad inuti också :')
lindbergellen

Anonym

Om du gillar att läsa men inte vågat dig på böcker än kan jag tipsa dig om ljudböcker! Jag köper dem via en app. Har inte tänkt på det innan jag själv blev sjukskriven för utmattning och inte klarade att läsa längre. Kan vara vilsammare än att titta på film/serier för hjärnan också då det bara blir ett intryck. Tack för en jättebra blogg!

Anonym

Om du gillar att läsa men inte vågat dig på böcker än kan jag tipsa dig om ljudböcker! Jag köper dem via en app. Har inte tänkt på det innan jag själv blev sjukskriven för utmattning och inte klarade att läsa längre. Kan vara vilsammare än att titta på film/serier för hjärnan också då det bara blir ett intryck. Tack för en jättebra blogg!

Anonym

Om du gillar att läsa men inte vågat dig på böcker än kan jag tipsa dig om ljudböcker! Jag köper dem via en app. Har inte tänkt på det innan jag själv blev sjukskriven för utmattning och inte klarade att läsa längre. Kan vara vilsammare än att titta på film/serier för hjärnan också då det bara blir ett intryck. Tack för en jättebra blogg!

Svar: Så himla intressant att du nämner detta! Jag har funderat mycket på om det kanske skulle vara ett skönare sätt för mig att "läsa" böcker. Så tack för tipset! Och tusen tack för de fina orden om bloggen <3
lindbergellen

Rebecca

<3

Svar: <3
lindbergellen

Emilia

Så olika vi är haha! Varannan fråga tänkte jag typ "nääääe, fy" haha! Appen däremot ska jag testa. Tror tyvärr inte att jag är nog med växtvän för att låta dem växa, haha!

Svar: Hahahaha!! :') Så himla roligt och knäppt att det kan vara så olika, men väldigt intressant då såklart! Jag läser hellre listor hos andra med svar jag inte känner igen, än att det känns som jag själv skulle skrivit dem :) Tycker definitivt du ska ge den ett försök!
lindbergellen

BySiri

Det är så intressant att läsa såna här listor för då inser man hur mycket man fyller i tomrummen själv, jag trodde liksom att du var lika lång som mig så när jag först läste skostorlek 36 så ba hmm hur går det i hop med längden? Vänta nu.. har Ellen ens skrivit om sin längd? Knäppt o kul att man gör så egentligen.

Grattis till din pappa! Hoppas han får mycket glädje av sin present :)

Tänk att det ska vara så svårt att söka hjälp i tid, för mig krävde det en panikångestattack för att jag skulle stanna upp, då har det gått alldeles för långt! Men vi lär oss våra läxor och (förhoppningsvis) blir mer obs på kroppens signaler i framtiden och söker hjälp i tid när det är nåt :)

Svar: Hhahahaa <3 Men så är det ju! Luckorna som finns hos personerna vars bloggar en läser, dem fyller en ju i omedvetet själv. Så knäppt och roligt på samma gång :')
Han blev superglad över presenten! Ett kompispar till mina föräldrar hade köpt en bok om en lokal konstnär som målat av Besväret (som min bok handlade om) mycket, så pappa satt nästan med tårar i ögonen över presenterna han fick! :)

Så kloka ord, helt riktigt! <3
lindbergellen

Isabelle

Så roligt att få läsa denna listan och får en liten större inblick i vem du är som person. Jag har en liten fråga som jag skulle bli jätteglad om du kunde svara på. Har tagit sticklingar från mitt elefantöra och vill plantera dem. Men nu till frågan: ska det sitta i vatten först och få rötter, eller kan man plantera sticklingen direkt?

Svar: Hej Isabelle! Så himla roligt att du gillar detta, tack :) Jag har säkert tagit runt 10 sticklingar från min elefantöra, och alla dessa har jag planterat direkt i jord. Jag antar att om sticklingen är väldigt liten kan det vara bra om den sitter i vatten ett tag och bildar rötter, men större sköter det själv i jord :) Lycka till med planteringen!
lindbergellen

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Vad roligt att läsa denna lista! :)

Svar: Roligt att du tycker det, tack! :)
lindbergellen

Vicky

men gud att du också är kort!! yayy! du ger ett intryck av att vara mycket längre ut, på ett bra sätt! själv e jag typ 150, 151 kanske? står 153 i mitt pass tror jag dock, så kanske runt där om jag RIKTIGT sträcker på mig :'D

Svar: Hahhaa <3 Har du tänkt att jag är så mycket längre? Fick en gång i tiden (gick hos läkare en del när jag var liten pga var så kort, så de mätte och kollade växtkurva länge) höra att jag nog skulle bli 160, men icke :( Men 150-155 stabila cm över marken är väl inte så dåligt ändå? Vi är stadiga på jorden! :'')
lindbergellen

Jenny

Vilken mysig lista! Och kul att läsa lite mer om dig, var inte längesedan alls jag hittade hit så har inte riktigt lärt känna dig än. Blir för övrigt himla sugen på den där appen, låter helt perfekt ju!

Svar: Så roligt att du tycker det, tack! :) Ska försöka väva in lite mer personligt framöver, så det blir lättare för er att lära känna mig! Kram
lindbergellen

hanna, förbanna

så fin lista och superfina bilder! Presenten till din pappa är ju hur bra som helst, tror han blir jätteglad! Kram <3

Svar: Update: han blev hur glad som helst för presenten! Ett kompispar till mamma och pappa hade köpt en bok om en lokal konstnär som målat mycket i Besväret (området min bok handlade om), så pappa blev överlycklig över presenterna <3
lindbergellen

Wilda

Åh jag förstår varför så många gör den här listan. Fin! Även om jag stör mig lite på motsatta-könet frågorna. Och superbra tips med den där appen. Den ska jag testa. Kram!

Svar: Eller hur, jag gillar listan så mycket! Men tycker också att frågorna var lite.. knäppa. För mig personligen funkar det ju (som har kille som partner), men förstår helt klart att situationen inte är så för alla. Frågorna kan ju enkelt omformuleras till mer öppna och tillåtande :) Kram!
lindbergellen

lovisa

reagerade på samma sak som wilda, men annars: så många bra svar! gillar inte popcorn men håller helt med dig i ditt svar - så mkt smaker som möjligt för att dölja frigolittouchen :-P bra apptips också, ska kolla upp'att!

Svar: Läser ditt svar medan jag sitter med en skål cheddarpopcorn framför mig... :)) haha!
lindbergellen

Follow