En söndag i Stockholm

Det här med att stycka upp bussresan i matpauser gick sådär igår.. Vi hann inte ens lämna Stockholm innan jag ätit upp mackan vi köpt till kvällsmat :)) Och sen över fem långa timmar hem till Oskarshamn. Det är både trist och lite skönt att åka hemåt, men jag tänker hänga kvar i Stockholm ett litet tag till för nu är det dags att kika på en av våra dagar där.
 
I söndags hade vi nämligen vår enda slödag och den såg ut lite såhär:
 
På lördagsnatten hände ju detta med vintertid igen, så vi vaknade alla runt niotiden på söndagen. Efter frukosten slöade vi mest i soffan för att försöka komma igång med dagen, sen gjorde vi oss ordning för att promenera runt lite på stan. Jag hade second hand i sikte!
 
Det var soligt och vi promenerade en bit, åkte buss resten.
 
Jag promenerade runt i ett par nya skor jag köpt dagen innan. Inför lördagens fest letade jag efter ett par bruna gubbskor men hittade inte ett enda par i rätt bruna nyans, så det slutade med ett par svarta. Gubbskor i finmodell är förresten mitt bästa på hösten. 
 
Första stoppet: blomtak och bästa fotoljuset i en trapp till Emmaus källarlokal. Här provade vi en himla massa jackor. Jag insåg att jag verkligen borde köpa mig en hellång kappa i fin färg, vill så gärna ha. Men det blev ingen kappa, däremot en annan jacka med rutmönster och perfekt längd på ärmarna. Ni ska få se sen!
 
När Johan och jag precis börjat träffas, sensommaren för två år sedan, åkte vi hit en helg medan vi fortfarande var en hemlis. Då tog jag den här bilden på honom, en av mina absoluta favoritbilder. Var ju tvungen att göra om detta, så här har vi honom: min finaste person.
 
Efter ett par butiker och några timmars promenerande började vi bli trötta och hungriga, så vi bestämde: Sista butiken blir Beyond Retro och sen åker vi hemåt. Sagt och gjort! 
 
Jag hittade en sån himla fin jacka där, en smaragdgrön i fin längd och med gigantiska guldknappar. Tyvärr saknades två av knapparna (den ena låg i en jackficka, men en var försvunnen) och den kostade lite över 600 riksdaler, så den lämnade jag kvar med gråten i halsen. Är någon av er i storlek 36 (med lite marginal både upp och ner) och har vägarna förbi - prova denna! Så himla fin. 
 
Efter Beyond gav vi oss iväg mot tunnelbanan - Sara och jag åkte hem för att äta indiskt (min älskade palak paneer <3) och Johan åkte vidare för att köpa kökstillbehör i en butik han gillar inne i city. Han köpte bl.a. ett redskap som är som en jättestor pincett, så kul.
 
Efter maten redigerade jag bilder och pysslade lite med den lille bloggen, sen latade vi oss mest i soffan. Vi ville se film men kunde inte bestämma vilken, så det slutade med att vi såg en snutt av Sharknado 3. Vad ni än gör, se inte den, okej?
 
 
Och där tog vår Stockholms-resa i princip slut. Men det gör inte så mycket, i början av december åker vi tillbaka för att fira Johans bror. Martin ska nämligen ha disputationsfest eftersom han tar doktorsexamen i teknisk fysik. Så vi hinner med ytterligare en flådig fest innan året är slut, fin grej!
 
Men nu får det nog räcka med Stockholm för en stund, jag måste ta tag i den här dagen. Packa upp mina väskor, vattna alla växter och hämta hem Otto. Kanske ta en lång promenad i en tyst skog, som kontrast till storstadspulsen vi precis lämnade. Vi får se!

6
Frida

Åh vad mysigt ni såg ut att ha det!

Svar: Det har vi verkligen haft!
lindbergellen

hanna, förbanna

alltså kappan?! <333 synd att den var så dyr :( såg ut som en hemskt fin dag, i alla fall :D

Svar: Jag veeeeeet, hur fin är den inte?? Men lite väl dyr för mig just nu :( Hoppas dock någon annan kan bli glad för den!
lindbergellen

Sandra

Men åh jackan!!! Synd att den var så dyr (känns ju som att de borde satt ner priset om det fattas knappar?!)!

Svar: Eller hur!! Så himla fin. Men lite väl dyr i och med att det ligger lite jobb bakom att få den "ordentlig" igen :( Hoppas dock den blir fin på någon som både har pengar, tid och ork att pyssla lite med den!
lindbergellen

Lund Johanna

Gudars så fin den där jackan såg ut. Jag måste verkligen hitta flera vintervänliga jackor, ligger väldigt mycket efter på den fronten...

Och jösses, stor igenkänning kring det där med titta på film. Utbudet är verkligen på tok för stort nuförtiden så det brukar sluta med att jag tittar på Vänner här hemma - för 45:e gången :)

Svar: Åh ja, visst är den så fin! Tycker jackor både kan vara roligt och oerhört svårt att hitta och köpa. Som med mycket annat: en hittar hur mycket som helst när en inte ska ha något och det finns ingenting när en väl behöver :)
Haha, eller hur! Vi var också fem stycken som skulle komma överens = helt omöjligt. För mig slutar det oftast med Sunes jul/sommar eller Bert... haha <3
lindbergellen

ISA

men så kul att du är på ställen som man själv känner igen då! Älskar förövrigt blomtaket, vill ha ett här hemma :))

Svar: Haha ja, ibland så! :) Och ja, eller hur. Vill typ klä in hela min lägenhet i blommor likt deras tak :') Så förbaskat fint!
lindbergellen

Meg

men åg, vad fint med blomtak! ser förövrigt ut som en finemang sthlms-tripp :)

Svar: Åh ja, visst är det! Bästa idén till en butiksingång :)
lindbergellen

Follow