Jag behöver erkänna en sak

När Johan och jag flyttade ihop till vår trea var det inga som helst problem att få det fint med möbler och prylar från två hushåll. Men vi stötte på ett problem i köket: porslinet. Vi hade nämligen båda ett intresse för porslin och handlade gärna fina serier på loppis. Det resulterade i att vi hade noll IKEA-porslin som vi kunde göra oss av med, men istället en himla massa loppisfynd ur retroserier att fylla våra köksskåp med.
 
Hos oss finns därför mängder av gammalt porslin från bland annat Rörstrand och Gustavsberg, vissa designade av självaste Stig Lindberg och Marianne Westman. Mycket går i 60-talsklang och majoriteten är i toppskick. Det är alltså oerhört svårt för oss (mest för mig) att sortera ut och skänka/sälja - eftersom allt är fint!
 
Så jag erkänner: jag är en porslinssamlare av rang.
 
 
Men jag tänker inte så mycket på det, tills det att jag köper något nytt, nu senaste dessa två serier. Till vänster fyra assietter från Rörstrands serie Elisabeth (som vi sedan innan har kaffekoppar med fat i, designade av Marianne Westman) och till höger fyra tallrikar och två assietter ur Gefles serie Terra. Alltså tio nya enheter porslin som skulle in i våra redan fulla köksskåp..
 
 
 
Så det fanns inte så mycket till val. Jag rullade upp ärmarna och började plocka ner allt porslin i tallriksväg som våra skåp svalt. Tänkte att en sortering och omorganisering var på sin plats.
 
 
 
Vågade först knappt ens titta på hur mycket det var, men insåg att jag ändå borde räkna. Vet ni hur många tallrikar (vanliga, djupa och assietter) vi har?
 
113 styck.. Och vi är två personer i detta hushåll, inte 22 trebarnsfamiljer eller tio fotbollslag. He he.. he..
 
 
 
Vi har till och med fått göra en egen kategori och hög för tallrikar i mindre modell. Ni vet, mindre än vanliga tallrikar men större än assietter.
 
 
 
Jag började med tallrikarna och bestämde mig för att spara två av varje serie framme i köksskåpen.
 
 
 
Det blev 17 styck tallrikar från Rörstrand, Gustavsberg och Upsala Ekeby/Gefle.
 
 
 
Och sen gick jag över till de djupa tallrikarna. Gjorde samma sak här: sparade två av varje serie för köksskåpen.
 
 
 
Kvar blev det 9 djupa tallrikar från Gustavsberg och Rörstrand. De omärkta mörkbruna är kanske våra mest använda. Någon av er som vet vad det skulle kunna vara för tillverkare/serie? 
 
 
 
Och här har vi den lilla samlingen av mindre tallrikar, som varken platsar med vanliga tallrikar eller assietter. Perfekt när en bara ska äta liten lunch eller en stor frukost. 
 
 
 
Här tummade jag lite på regeln "två av varje serie" eftersom denna modell av tallrik ändå får plats i en hög. Så 12 styck tallrikar i modell mindre från Rörstrand och Upsala Ekeby/Gefle.
 
 
 
 Sen har vi kategorin som fått oss att införa köpstopp på porslin flera gånger: assietter.
 
 
 
Och även här tummade jag lite på regeln "två av varje serie" eftersom jag ÄLSKAR både Stavangers Brunette (fyra styck, längst ner till höger) och Rörstrands gula utan seriemärkning (åtta styck, högst upp i mitten). Assietterna sorterade jag dock upp i två högar i köksskåpet, totalen på 32 assietter får ju inte plats i en hög.
 
 
 
Och när jag var klar med sortering såg det ut såhär, 70 tallrikar i fem prydliga staplar och 43 tallrikar som fått flytta in i en skänk i vårt vardagsrum. Till höger blev ett helt skåp ledigt för annat porslin: mest skålar och kaffekoppar.
 
Jag förstår att detta för någon som inte gillar porslin kan tyckas helt sinnessjukt, och det är det troligtvis också men whatevaaah :)) För att på något sätt rättfärdiga detta (till och med för mig själv) kommer här fyra punkter om varför det är härligt att ha mycket porslin:
▸ det sägs att vi äter med ögonen, och vad är då bättre än att servera på fint porslin? och att dessutom kunna variera mellan varje måltid?
▸ det finns alltid en tallrik som passar måltiden, både i färg och form (finns det något tråkigare än en trist måltid i trist porslin?)
▸ en kan duka upp till sjukt stora middagar (eller strunta i att diska efter maten) och ändå ha porslin så att det räcker och blir över
▸ men mest av allt gillar jag nog bara att kunna välja efter dagshumör!
 
Sådär, nu när jag bjudit in er till mitt porslinsskåp är jag nyfiken på vad ni har för något som hjärtat klappar lite extra för. Samlar ni på något speciellt? Är det något ni alltid "råkar" köpa eller något ni bara inte kan lämna kvar om ni hittar? Och finns det kanske någon som också gillar porslin? Hit me med era bästa samlarprylar!

25
Nastasja

Haha åh ELLEN, det här är så roligt, knäppt och underbart på en gång. Trodde jag gillade porslin, serveringsfat och loppisprylar men det här tar priset. På ett charmigt sätt! Gillar speciellt Rörstrand-grejerna, många som jag aldrig sett innan :D

Jag har slutat köpa så mycket glasgrejer, men förr köpte jag flaskor och kemi-prylar så Daniel till slut sa att det såg ut som vi hade knarkfabrik hemma, heh...

Svar: Hahhaaha <3<3 Rörstrand är helt klart min favorit (tätt följd av Upsala Ekeby/Gefle), så fina dekorer. Vill aldrig mer äta på en vit skolmatsalstallrik, haha.
Haha åh!! :') Men sådant är ju så fint! Älskar loppisar som har ett litet ställ med pyttesmå glasflaskor med typ korkplugg? Fint! Kanske ändå bra att Daniel sa ifrån, en vill ju inte ha Polisen på besök.. haha!
lindbergellen

Ine

Hihi, så fint! Jeg sparer på Nationalservisen fra Rörstrand, men det er sjelden jeg finner det i Norge. En gang fant jeg kopper, skåler og asjetter til 2 kr per del, da skal jeg love deg at hjertet banket hardt ;) Lurer på om det umerkede porselenet kan være Iittala Teema?

Svar: 2 kronor delen!? Oh... haha förstår att ditt hjärta slog dubbla slag! Älskar när en kan hitta något en behöver eller starkt vill ha för inga pengar alls. Jag hittade exempelvis Stig Lindbergs COQ-tallrikar också bara för ett par kronor styck, bra grej!
Fick en kommentar om att det bör vara Arabias Ruska! Ska undersöka saken lite närmre tänkte jag, men ser verkligen ut som det.
lindbergellen

Felicia

åh men fiiiint ändå! förstår besattheten fullständigt. <3 gillar porslin också och försöker bestämma mig för en serie jag skulle vilja samla på MEN det finns ju så många vackra att välja mellan! helt omöjligt :/

Svar: Förstår exakt den känslan! Det var lite så hela mitt samlande började.. haha. Kunde inte bestämma mig för vilken dekor jag gillade bäst!
lindbergellen

Felicia

åh men fiiiint ändå! förstår besattheten fullständigt. <3 gillar porslin också och försöker bestämma mig för en serie jag skulle vilja samla på MEN det finns ju så många vackra att välja mellan! helt omöjligt :/

rebecca

jag köpte jättemycket porslin innan, när jag bodde i jönköping och gamleby men nu har det mest bara legat i lådor hemma hos mina föräldrar de senaste 2,5 åren. Men är fortfarande galen, fick värsta ha-begäret på allt ditt porslin.

Svar: Hehe! Men tänk såhär: en vacker dag kommer det vara som att hitta allt på nytt när du packar upp dina lådor <3
lindbergellen

Meg

jösses vad mycket proslin! här i mitt kollektiv försvinner ALLA skålar och tallrikar, så hade låst in dina fina tallrikar om jag hade dem, haha

Svar: Eeeeh ja hehe, det har blivit en del! :') Åh, trist ändå när det är så!
lindbergellen

Ellen

Alltså GUD VAD MYCKET FINT. Hahah helt galet mycket tallrikar!

Svar: Haha <3
lindbergellen

hanna, förbanna

ja, lite knasigt är det - men herregud vad gör det när det är så fint?! Roligt att ni delar intresset också!

vi har tråkiga helvita, glansiga mattallrikar och jag avskyr dem. Vill kasta ut dem varje gång vi äter på dem. Men här har vi problemet med att vi bor på ett litet ställe och allt är så sjukt dyrt att köpa second hand :( vi tänker att vi kanske ska önska oss fint porslin i bröllopspresent någon gång framöver istället ;)

Svar: Tänker också så :') Men Johan är lite bättre än mig på det här med köpstopp.. hehe.
Det låter som en väldigt bra idé tycker jag! Perfekt present att både ge och få dessutom. Så himla trist att ni inte verkar ha några bra (och billiga) loppisar vid er :( Det underlättar ju verkligen om en vill byta ut något hemma!
lindbergellen

lovisa

haha, va kul med porslinshoarding :D och alltså, du är nog den bästa rubriksättaren jag vet! man blir så jäkla nyfiken på vad inlägget ska innehålla... och då INTE på ett nyheter 24-sätt utan genuint :D

Svar: Väntar bara på att Kanal 5 och Outsiders ringer efter detta.. haha :( Men hahaha åh <3 TACK!
lindbergellen

ellen

Alltså älskar detta! Hahaha det är ju helt sjukt hur mycket ni har! Själv har jag samlat på Rörstrands serie Karisma sedan gymnasiet...har en uppsättning av alltihop! Älskar den serien så mkt!

Svar: Men åh, Karisma är så fin! Gillar enkelheten i den, så sjukt fin.
lindbergellen

ISA

wow! detta var ett porrigt inlägg för mig alltså!! för mig är det muggar. alltid muggar <3 får aldrig nog.

Svar: <3 Älskar att det är fler som är inne på typ samma saker! Är det några speciella muggar du faller för?
lindbergellen

Anonym

http://www.tradera.com/item/341163/268527586/4-djupa-tarllikar-arabia-ruska-ulla-procopé-

Svar: Ser ut att vara prick dem, tack du anonyme vän!
lindbergellen

Carina

Borjar nastan grata..! Min familj ar fran Norge, och min bestemor har Stavanger Brunette - everything !! Visste inte vad de hette innan.

Jattefint inlagg!

Svar: Åh, vad glad jag blir! Jag gillar Brunette så himla mycket, skulle gärna ha mer i den serien. Hälsa familjen <3
lindbergellen

BySiri - the life of a creative mind

Åh älskar såna här inlägg ! Vad mycket fint porslin ni har :) Jag har samlarperioder typ? ett tag var det skor, sen nagellack, sen kaffemuggar. Nu bor vi ju i 2ahand så jag har köpstopp på typ allt men är fasen frälst i muggar, glas och porslin ändå <3 Som du säger är det ju mycket roligare att kunna variera, tror det blir så speciellt för oss som gillar att fota :) Längtar tills vi har ett fast boende i framtiden som är vårt och jag kan börja köpa utan att tänka på att det ska ner i kartonger i framtiden haha, då ska det loppas !

Svar: Vad roligt att du gillar det, tack! Förstår precis vad du menar med samlarperioder, tror det är rätt vanligt. Att en liksom snöar in lite på något speciellt ett tag, så gör jag med emellanåt :)
Du har nog rätt! Har nog väldigt mycket med att jag fotograferar och "gör fint" för att ögat ska gilla det, blir ju roligare med varierande porslin då. Håller tummarna för att ni snart kan flytta till det där permanenta i förstahand så ni kan loppa <3
lindbergellen

Sandra Leone

Alltså wow vilken samling! Måste vara underbart (för det mesta) att ha så mycket att välja bland när ni dukar.

Håller helt med om att man äter med ögonen och att det därför är viktigt hur porslinet ser ut.

Svar: Roligt att du tycker det, tack! Det är superhärligt för det mesta, lite tungt när porslinet ska sorteras eller bäras.. haha.
lindbergellen

Ellen

Måste bara kommentera igen att sedan jag läste det här inlägget gick jag hem och tänkte på mina egna tallrikar haha. När min mormor och morfar gick bort tog jag några av deras tallrikar som jag tyckte var fina, så jag har några tallrikar från serviser som Rörstrand Sture (en favorit!!), Gustavsberg Skandia o lite annat. Så nu har du fått mig att slänga ut mina tråkiga tallrikar från ikea som jag faktiskt knappt använder, och ska börja fynda finare delar på second hand istället!

Svar: Hhaha åh, fina du <3 Så himla bra! Varje gång jag ser Sture på bild (mycket på instagram) så smälter jag lite, den är ju så himla fin. Hoppas du kan hitta lite fint porslin att sortera in i dina skåp nu!
lindbergellen

Hannah

jesus christ, aldrig sett så mycket porslin i mitt liv! Själv samlar jag på gullig och roliga tekoppar, tycker det är kul att dricka ur olika varje dag av någon anledning haha.

Vill dock så himla gärna ha mon amie serien, hört att den är rätt dyr dock va? Super duper fin tycker jag! Kram

Svar: Haha <3 Det har blivit en hel del.. hehe. Tekoppar är också en fin grej att samla på tycker jag. Antar att det är samma som med tallrikarna, det är kul att variera. Mon amie är superfin, men kan ibland kosta lite! Jag har hittat kaffefat (utan kopp) på loppis för nästan inga pengar alls, men köpt en sockerskål (gamla serien) för 400:- på Tradera. Så mitt tips är att bara hålla ögonen öppna på loppis, eller samla på dig typ presentkort om du vill köpa serien i nytillverkning :) Kram!
lindbergellen

sandra

Men shit vilket roligt inlägg och angenämt problem ;) Har ett utkast på ett inlägg om vårt porslin också men vi har haft det motsatta problemet faktiskt :P

Svar: Så roligt att du gillar det! Haha åh, har aldrig haft det problemet.. Men blir nyfiken nu! Ligger det och gror lite, eller kommer det publiceras snart? :)
lindbergellen

johanna

älskar detta! Är också en porslinsjunkie. min porslinskarriär började när jag hittade den finaste, mest perfekt patinerade djupa tallrik med vågig kant mitt öga skådat (Grön Anna (den äldre)). en uppsättning djupa Grön anna senare var det dags för assietter - gärna blåvitt porslin eller övrigt blommönstrat. Nu får det vara dags för mattallrikarna att visa sig, vill ha en fin samling där också! (så jag kan ta bort det trista vardagliga vita porslinet. varför inte vardagslyxa med finporslin alltid lixom?)

Ok detta var ju uppenbarligen ett ämne som engagerade mig haha, men alltså. porslin <3

Svar: Åh, blir så glad av det du beskriver?? Haha <3 Gamla Gröna Anna är så fint! Känner exakt så, det finns alldeles för mycket fint porslin för att köra tråkiga vita tallrikar varje dag :')
Kram <3<3
lindbergellen

Daniella 🌙

Jag samlar på muminkoppar! Här i England har jag bara två (ur den japanska samlingen) men hemma hos mamma har jag alla som sålts i Sverige sedan 2007! ❤️

Svar: Men åh, fin grej att ha allt av något! Alltid tyckt att muminkopparna är så fina, bra grej att samla på. Kommer nog vara populärt även om massa år :) Så spara länge!
lindbergellen

Daniella 🌙

Jag samlar på muminkoppar! Här i England har jag bara två (ur den japanska samlingen) men hemma hos mamma har jag alla som sålts i Sverige sedan 2007! ❤️

Ethel

Som en fellow porslinsfantast älskar jag det här inlägget <3 Haha så nördigt och fantastiskt att få gotta ner sig i någons porslinssamling såhär.

Svar: Haha åh, roligt att du tycker om det <3
lindbergellen

Cheapo Starfighter

Jag har en tendens att köpa får många stora tekoppar i olika färger och utformanden på loppis. Har fått införa regeln "en in en ut". Annars samlar jag på små rådjur/renar/hjortar. Har ett tjugotal som står uppe på en hylle. Bäst nu när det är jultider och en kan få en helglittrande rådjur för nästan inga pengar alls!

Svar: Den regeln är ju rätt bra! Är den lätt att följa, eller tummar du på den emellanåt? Men åh, inte hört någon annan med det samlandet Fint!
lindbergellen

S

Tack!! Har också sådana, men har heller inte vetat vad det var för någon sort.

Svar: Så bra att det blev uppklarat!
lindbergellen

Cheapo Starfighter

Tummade ganska mycket på den i början, haha. Men nu är det svårt då skåpet är fullt och jag helt enkelt inte får plats med mer :(

Svar: Haha :( Jag förstår! Det är ju ändå en bra regel att hålla sig till!
lindbergellen

Follow