Om det här med att ha gröna fingrar + en giveaway

Varje gång jag plockat fram planteringsjorden och ett par tomma krukor och visat er mina växter har det trillat in ett par kommentarer om detta med att ha gröna fingrar. Oftast i stil med önskar att jag hade lika gröna fingrar som du har! och jag tänkte att vi ska prata lite om det idag. Det här med att ha gröna fingrar, att inte ha det och att öva sig till det.
 
För faktum är: kaktusar har dött i mina ägor, jag glömmer att vattna hela tiden och jag har aldrig lyckats med murgröna.
 
 
Jag har alltid vart den där som dödat all växtlighet i min närhet. Glömt att vattna i något som för blommor känts som hundra år och tillslut blev det visst bara torra blad kvar. Men jag har också alltid tyckt att växter är fina, men helt enkelt vart dålig på att sköta dem.
 
Och så kan det ju va!
 
 
Men sen började jag och Johan odla lite kryddor i mitt kök för två år sen. Vi satte basilika, chili och koriander i små konservburkar och de växte sig ståtliga efter ett par veckor. Någonstans där insåg jag att det faktiskt kan vara rätt kul med växter och plantering, speciellt att så med frön.
 
Det är ju ändå något fint med det här att se ingenting bli till någonting!
 
 
Så det här med att ha gröna fingrar, det är inget som jag bara vaknat upp med en morgon. Det är något som växer sig fram, som går att öva upp och som en blir bättre på ju mer en håller på med det - precis som så mycket annat!
 
För att göra det lite lättare att komma igång kommer här ett par tips:
Gå till din blomsterhandel och köp ett par fina växter, gärna något lättskött men framför allt något du verkligen gillar!
Kanske den mest färgglada blomma du kan hitta, eller en växt med gigantiska blad (eller varför inte de minsta du sett!). Köp två-tre som du gillar, och här snackar vi ingen IKEA-palm eller ICA-ros bara för att det var det som fanns, utan välj ut med omsorg!
Plantera från frön/kärnor eller plantera om en växt till större kruka.
På så sätt ser du ingenting bli till någonting, eller någonting växa sig allt större! Mitt mäktigaste moment är helt klart när våra citronkärnor blev till träd, när monsteran blev dubbelt så stor i en större kruka och hur avokadokärnan delade på sig och började växa efter flera veckors stiltje. Att se att det händer något är peppande för intresset!
▸ Ställ ett alarm i telefonen, så glömmer du inte att vattna.
Ungefär en gång varje/varannan kväll eller så. En påminnelse är alltid bra, eftersom det annars är lätt att glömma vattningen.
Men viktigast av allt: våga öva!
Gröna fingrar är ingenting som bara är, utan en måste aktivt kämpa för att få dem att skifta mot grönt och sen hålla sig så. Och på vägen kommer säkert något dö, men också något annat växa sig stort. Så våga testa!
 
 
Men jag vet hur svårt det kan vara, när allt bara tycks dö så fort en vänder ryggen till. Och ibland kan den där växten som en spanat på vara så himlans dyr att en är tvungen att lämna kvar den i blomsterhandeln för att den ändå kanske dör på ens fönsterbräda.
 
 
Jag tänker såhär: Om det finns några av er där ute som skulle vilja bli bättre på det här med plantering och växter så har jag en hel drös med sticklingar från min elefantöra ↑ som jag kan skicka till ett par av er tillsammans med lite simpla instruktioner. Eller om någon av er bara vill ha en elefantöra men helt enkelt inte snubblat över någon i blomsterhandeln än, eller har en som vägrar ge sticklingar. Ja, vad som!
 
Maila i sådana fall mig på [email protected] så ska jag ta ett par sticklingar och förbereda för avfärd. Min moderplanta ynglar ju av sig snabbare än vad jag hinner med, så jag kan säkert skicka en sex-sju-åtta sticklingar denna gång. Märk gärna mailet "Elefantöra" så att jag hittar er, och det hade vart roligt att läsa en rad eller två om vilka ni är.
 
Hoppas att mina misslyckanden med kaktus och murgröna tillsammans med sticklings-giveawayen kan peppa några av er att faktiskt våga pyssla med plantering och växter.
 
Och tills nästa gång vi hörs: glöm inte vattna!

EDIT: Så fina ni är! Nu är sticklingarna slut för denna gång, men det kommer säkert fler tillfällen för er som ser detta nu. Det går såklart bra att fortsätta maila [email protected] ändå, så har jag er i åtanke nästa gång det kommer sticklingar!

7
Matilda

Sedan då man har lärt sig att ta hand om växterna gäller det att lyckas inreda så det ser snyggt och mycket ut men ändå så man får djungel känsla :D Det är också rätt så svårt

Svar: Håller verkligen med! Det blir ju lätt så att det helt plötsligt är tusen krukor överallt.. haha. Men när en får till det, åh så fint det kan bli!
lindbergellen

Frida

Är giveawayen internationell för oss som bor utomlands? Kan betala!

Frida

Är giveawayen internationell för oss som bor utomlands? Kan betala!

Svar: Det beror nog lite på hur långt bort det är (eftersom sticklingen klarar att resa, men gissningsvis inte hur mycket som helst), men maila mig så kan vi försöka klura fram något bra :)
lindbergellen

hanna, förbanna

åh, hade varit roligt att vara med, men jag har tyvärr ingen ork att hålla det fint och växtligt medan vi bor i det här oinspirerande hyreshuset. Sen när vi flyttat till vårt kanske du vill dela med dig av sticklingar? :)

Svar: Åh ja, det är klart! Förstår att en "i all röra" kanske inte vill kasta in nya prylar. Min moderplanta får ju som sagt sticklingar snabbare än jag hinner med, så det ska vi nog kunna ordna!
lindbergellen

Nastasja

Håller med dig så himla mycket om att det ofta handlar om vilka växter en har hemma och vanlig ordning och reda liksom. Och FINT med mer sticklingspost, har ju elefantöra men hade tjoat annars ;) Din porslinsblommestickling har börjat få rötter med :D

Svar: Eller hur! Jag tror att "gröna fingrar" är lite skrämmande, men det behöver det ju inte vara :) En vacker dag ska jag ge igen med något du saknar i samlingen :* Åååh, fint!!
lindbergellen

Heléna

Härligt inlägg :D Jag har gröna fingrar och älskar mina växter :D Experimenterar hej vilt och oftast blir det bra :D Älskar att ta sticklingar och se något växa upp från grunden :D Kram <3

Svar: Åh, tack! Eller hur, det är så härligt! Känslan när en lyckas med något är otrolig :) Kram!<3
lindbergellen

Wilda

Det här gjorde mig så glad. Så bra tips och jag minns tillbaka på hur det var för mig när jag fastnade i växtvärlden första gången. Tack!

Svar: Men åh, tack!! Vad glad jag blir <3
lindbergellen

Follow