Utmattningssyndrom: Vad ska en göra som anhörig?

 
Hej! Jag har flyttat till www.ellenlindberg.se och inlägget Utmattningssyndrom: Vad ska en göra som anhörig? finns att läsa HÄR. Glöm inte att följa den nya bloggen via Bloglovin' och på Facebook för att inte missa nya uppdateringar. Vi hörs på www.ellenlindberg.se!
 
För ett par veckor sen trillade det in en intressant fråga gällande utmattningssyndrom som jag tänkte att vi kunde kika lite närmre på nu. För utmattning berör långt fler än bara den utmattade, hela omgivningen kommer också se och känna av en förändrad situation. Och jag tycker frågan i sig är så viktigt - vad kan och ska en egentligen göra som anhörig? 
 
Men innan vi börjar vill jag att ni ska ha i åtanke att jag pratar utifrån hur min utmattning känns, vad som fungerat och inte fungerat för mig. Allt är relativt, och något jag uppskattat kanske känns helt fel för någon annan.
 
 
"Vad tycker du man ska/kan göra som anhörig? Tycker det är svårt och vet inte hur man kan hjälpa till."
För mig finns det tre stora grundpelare i att som anhörig tackla en utmattning:
 
Ha förståelse - utmattningssyndrom känns inte alltid på samma sätt
Som jag nämner ovan, utmattning kan se ut och kännas så olika från person till person. Lyssna på vad den utmattade säger, hur den känner och upplever sin utmattning och försök ha förståelse för att situationen är som den är. Det går liksom inte alltid att "bara ta sig samman" eller "rycka upp sig" med en utmattning.
 
Du kanske inte förstår eller kan relatera till känslan av att inte komma upp ur sängen på morgonen, men känslan kan existera i andra trots att du inte känner igen den. Det är så viktigt att ha förståelse och inte vifta bort den utmattades känslor som nonsens bara för att en inte personligen kan relatera.
 
Visa och berätta för den utmattade att du finns där om det behövs - men träng dig inte på
För mig har det vart jätteviktigt att ha anhöriga som jag vet har förståelse för min situation och ställer upp när jag än behöver dem, men det har vart minst lika viktigt att dessa förstått att jag inte kan planera upp hela dagar eller massa roliga grejer att göra i veckorna. Att en kan gå i en butik ena dagen eller äta en lunch på restaurang betyder inte att en klarar av det imorgon eller om en vecka - allt går inte bara för det är roligt eller har fungerat tidigare.
 
Bli inte ledsen eller arg om planer ändras eller ställs in - ibland blir det bara så
Även om en bara planerat in en lunch eller en promenad kommer det finnas dagar då det är kämpigt nog att ta sig ur sängen. Det är alltså inte alltid så att en kan hålla fast i sina planer, och det måste vara okej. Okej att känna att en kan säga nej och ställa in, och okej att få ett sådant besked som anhörig. Såklart är det tråkigt när roliga planer ställs in, men eftersom utmattning handlar väldigt mycket om dagsform måste en vara medveten om att det kan hända - och det måste få vara okej.
 
 
Utmattningssyndrom har för mig vart en himla berg- och dalbana där Johan fick en automatisk biljett. Det är inte lätt att vara anhörig, men Johan har alltid stöttat mig och vart min tröstande famn att krypa upp i när jag behövt. Han har hjälpt mig styra upp mina dagar när jag själv inte kunnat (bland annat genom att ge mig mindre "uppdrag", exempelvis handla en pepparkvarn eller byta en glödlampa) men aldrig tvingat mig att hålla igång eller uttryckt att jag vart tråkig om jag vart tvungen att gå och lägga mig klockan sex en fredagskväll.
 
Och det tror jag är så himla viktigt: att den utmattade får pepp och stöd men inte känner sig instängd eller tvingad till saker.
 
För det är ju faktiskt så att det inte går att vifta med ett trollspö och vips så är alla problem borta. Det tar tid att läka, att återhämta sig och lära sig hantera stress igen. Det kommer vara jobbigt för alla det berör och det måste få ta tid.
 
Och speciellt: det måste få vara okej.
 
Hej! Jag har flyttat till www.ellenlindberg.se och inlägget Utmattningssyndrom: Vad ska en göra som anhörig? finns att läsa HÄR. Glöm inte att följa den nya bloggen via Bloglovin' och på Facebook för att inte missa nya uppdateringar. Vi hörs på www.ellenlindberg.se!
 

18
Malin

Så oerhört bra och viktigt inlägg! Det borde bannemig skickas ut som flygblad i hela Sverige så alla fick ta del av dina ord.
Så mycket (om inte allt?) av det här gäller många andra former av psykisk ohälsa också och jag önskar verkligen att fler kunde förstå det.

Svar: Men åh, du anar inte hur glad jag blir av dina fina ord. TACK <3 Förhoppningen är att iallafall ett par som detta når kan få lite stöd och peppning, lite hjälp när det känns omöjligt att ta sig igenom.
lindbergellen

Emma Broberg

Viktigt och jättebra inlägg!

Svar: Tusen tack!
lindbergellen

Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

bra inlägg

Svar: Tack!
lindbergellen

Finurliga fröken

Fint och viktigt inlägg ❤

Svar: Tusen tack <3
lindbergellen

hanna, förbanna

så viktigt inlägg! Tycker många har problem med just förståelsen och "äsch, ryck upp dig - tänk positivt istället" trillar lätt ur munnen på vissa (ba "åh, tack! Tänk att det är så enkelt!"). Jättebra inlägg, Ellen!

Svar: Åh, vad glad jag blir. Tusen tack <3
lindbergellen

Meg

Vad fint att du uppmärksammar detta. Kan själv säga att jag inte visste mycket om utmattningssyndrom innan jag läste om det här i din blogg.

Och förresten... grattis till att du är på förstasidan på blogg.se :D

Svar: Känns så himla fint att kunna upplysa ett par stycken om var utmattning är och hur det känns. Jag tänker att det måste pratas om för att förståelsen ska öka :) Och tack!
lindbergellen

Elin

Jätteviktigt och bra inlägg!! <3

Svar: Tusen tack <3
lindbergellen

gia

Det är så viktigt att ha förståelse. Kan någon inte ha det ör det bättre att inte säga något. Som skrivet. Det är inte bara att rycka upp sig! ! Och att bli tillsagd att bara du som är i situationen kan ändra på tillståndet är inte heller riktigt att få höra hela tiden. Men visst är det så. Att bara en själv kan ändra! ! Men det kräver tid, styrka och små steg att få i uppgift att klara. ETT steg i taget som ibland kan bli 2 steg tillbaka. Ja som Ellen du säger. Den som kan och vill kan finnas där som styrka och kärlek. Att bli utmattad är då utmattade. .... man liksom tappar fotfästet med verkligenheten som man behöver träna upp.
Många styrke kramar och önskar all styrka
//gia

gia

Det är så viktigt att ha förståelse. Kan någon inte ha det ör det bättre att inte säga något. Som skrivet. Det är inte bara att rycka upp sig! ! Och att bli tillsagd att bara du som är i situationen kan ändra på tillståndet är inte heller riktigt att få höra hela tiden. Men visst är det så. Att bara en själv kan ändra! ! Men det kräver tid, styrka och små steg att få i uppgift att klara. ETT steg i taget som ibland kan bli 2 steg tillbaka. Ja som Ellen du säger. Den som kan och vill kan finnas där som styrka och kärlek. Att bli utmattad är så utmattade. .... man liksom tappar fotfästet med verkligenheten som man behöver träna upp.
Många styrke kramar och önskar all styrka
//gia

Svar: Tusen tack för den här kommentaren <3
lindbergellen

Netti Starby

När jag gick in i väggen för 7 år sedan fick jag inget stöd varken av sambon eller omgivningen. Jag blev helt personlighetsförändrad och hela vardagen blev en kamp. Men kollegorna på jobbet stöttade mig och det var tack vare dom som jag klarade av att jobba. Det är verkligen viktigt att få stöd och jag håller med dig om alla punkter. Jättebra inlägg! Kramis

Svar: Först vill jag bara säga tusen tack för dina fina ord om inlägget <3 Sen hoppas jag att din situation löste/löser sig, och att du framöver får omringas av mer människor som har förståelse och är en hjälp tillbaka till vardagen. <3
lindbergellen

madeleinedufva

så himla bra skrivet och så viktigt!
har aldrig haft utmattningssyndrom men har haft depressioner, och det känns som att det är lite samma som gäller för anhöriga där också! heja dig 🌸

Svar: <3<3<3<3
lindbergellen

Linnéa

Väldigt bra inlägg! Känner igen och håller med om allt! ❤️❤️

Svar: Åh, tusen tack <3<3
lindbergellen

Fia

Vilken bra beskrivning av hur utmattning försvårar vardagen på olika sätt. Just det där att nära och kära finns där utan att ställa för stora krav är ju så viktigt. Det är frustrerande som nära anhörig att uppgjorda planer ändras, att det som borde vara roligt kan kännas som en jobbig prestation och att dagsformen kan ändras så att det som verkade vara på uppgång plötsligt är nattsvart.
Det är viktigt att många berättar, så att kunskapen och förståelsen ökar.

Svar: Blir så glad av detta, att du gillar inlägget. Jag tror att det är så viktigt att vi berättar, vi som är mitt i det och har egna erfarenheter kring hur det upplevs och känns. Så att förståelsen kan öka rent allmänt i samhället. TACK för din kommentar <3
lindbergellen

Malin

Det här var ett väldigt intressant inlägg! Även om det är olika för alla är det bra att få höra någons perspektiv, för ibland känns detta som en sak ingen pratar om. Om du förstår hur jag menar? Jag följer en annan blogg som drivs av en person som har varit utmattad och hon har spelat in flera videoklipp där hon berör ämnet. Du hittar henne på isabelboltenstern.com tror jag. Blev osäker nu. Annars, googla bara hennes namn! Och kanske känner du redan till henne. Tack för att du delade med dig!

Svar: Jag förstår precis! Förhoppningen är att förståelsen iallafall kan öka lite rent allmänt av att höra iallafall min berättelse (men också läsarna som delger sin egen <3), och det tror jag är så viktigt. Att vi vågar prata om sådant som annars tystas ner.Tusen tack för tipset, ska kika in henne! Och tack för din kommentar <3
lindbergellen

Wilda

Tack för att du skriver om detta. Det är verkligen jätteviktiga punkter. <3

Svar: Tack själv, för att du läser och ger sådan fin respons <3
lindbergellen

gia

♡♡♡♡♡

Svar: <3<3
lindbergellen

Jessica

Jätte bra och viktigt inlägg. Jag har kunnat gå upp till heltid igen efter min utmattning och vissa dagar glömmer jag till och med bort att jag varit sjuk. Men sen kommer tröttheten tillbaka som en liten påminnelse och då känner jag mig idag mer tacksam, för att jag har fler dagar utan tröttheten än med.

Svar: Tusen tack! Jag blir så himla glad av din kommentar, som ett bevis på att det går att komma tillbaka helt efter en utmattning. Ibland känns det ju mer eller mindre hopplöst, som att en aldrig kommer bli "som vanligt", de stunderna ska jag gå tillbaka och läsa din kommentar för att se lite ljus igen. Tack! <3
lindbergellen

bara vid sidan om

Tack för din blogg.

Behöver så mycket info om hur man känner o har det när man drabbats av utmattningssyndrom.

Är så svårt att som förälder till en person som har utmattningssyndrom (skriver anhörig nedan) veta hur man skall vara.
Man vill att den anhörige skall veta o lita på att man gör vad som helst som kan stötta.

Man vill inte vara den som tränger sig på, samtidigt är man livrädd för att den anhörige skall se det som att svika. Skulle man tränga sig på kanske det får motsatt effekt. Kontakten upphör.

Jag har hur många funderingar som helst, hur jag skall vara, jag kan bara hoppas att min anhörig känner sig trygg i att jag finns. Men vet inte om det är så.

Måtte min anhörig känna att en dag kommer hen att må väl i sin kropp o själ. Måtte inte vägen dit vara för svår. Att hen känner att det kanske är/blir ett annat liv än tidigare, men att det kanske inte blev sämre utan går styrkt ur och hen kan njuta o må väl i livet

Svar: Jag känner så mycket för både din och din anhöriges situation. Om du någon gång behöver pepp eller råd är du mer än välkommen att kontakta mig på [email protected] <3
lindbergellen

Follow