De senaste guldkornen som flyttat hem till oss

Min bästa sysselsättning de vardagar kroppen orkar är att titta förbi mina favoritloppisar. Dels för att jag inte riktigt orkar gå till dem under helger när alla andra är lediga och också tänker samma, utan jag nu kan gå mitt på dagen, mitt i veckan, och därmed inte behöva stå i stora folkmassor eller bredvid efter jobbet-stressade människor. Och såklart är det ju också något av det bästa jag vet. Rota i lådor och vända på porslin. Hitta guldkornen bland allt bråte.
 
Tänkte därför att vi kunde slå en kik på vad som senast fått flytta hem till oss!
Vet inte riktigt vart jag ska börja och vad jag ska säga om det här bordet, titta bara! Liten träskiva med benställning i String-typ och med tidningshylla. För nästan inga pengar alls. Så den åkte in mellan Ottos säng (resväskan som skymtas till höger) och vårt tidningsställ. På sig fick den även ett av våra citronträd (odlade från start, med kärna från en citron vi använt i maten) och en av mina tidigare presenter till Johan: en liten stjärtmes i trä.
 
Har även snubblat över en liten ljusstake i glas, perfekt eftersom jag för en vecka sen besökte Liljeholmens stearinbutik och fyllde på vårt ljusförråd inför höstkvällarna som nalkas. Psst, köp kanalljus för att slippa spilld stearin!
 
Kan inte riktigt avgöra vad detta är egentligen men de stod på hylla med dricks- och champagneglas. Jag kommer dock inte servera shots i dessa utan..
 
flytta över mina ekollon hit. Minns ni att jag la ett gäng ekollon i ett glas vatten sist vi pratade plantering? Prick alla har nu öppnat sig och börjat gro en liten svans! Tänker att dessa glas/vaser blir perfekta, iallafall för ett litet tag.
 
Bortsett från kryddburkarna är mycket av det vi har i vår kryddhylla från loppis, men det som senast fått flytta upp där är de fyra vita porslinsburkarna med gul topp. Märkta kryddnejlika, curry, kanel och ingefära. "Indien!" skrek Johan när jag visade dem, dessa kryddor användes nämligen flitigt under våra två februariveckor där.
 
Och vi har blivit med taxar! Inte i normalstorlek och med blöt tunga dock, utan två i metall som en lutar smörkniven mot. Kunde bara inte lämna dessa, så söta. Vi har sedan innan en liten fisk i glas för samma ändamål, bra grej. Tycker alla frukostar blir lite extra goda om en dukar upp så att även ögat gillar läget, och så kommer det definitivt bli med dessa taxar i mina ägor.
 
Jag har en känsla av att många av er också gärna handlar på loppis eller second hand. Har ni snubblat över något speciellt bra eller fint den senaste tiden? Berätta gärna! Just det jag gillar med loppis är att så oväntade saker kan dyka upp precis var som helst. Att en kan gå hundra gånger till ett ställe utan att hitta minsta pryl, och en trist tisdag står det något där och tindrar.
 
Och jag ska avslöja en grej: Ens smultronställen på loppiskartan kan ju ibland vara lika hemligstämplade som ens bästa svampställen i skogen, men jag kommer inom kort avslöja min absoluta favorit. Vart den ligger, vad en kan hitta och hur en ska tänka för att göra kap. Bra va? Jag hoppas ni kommer gilla det.

12
sandra

Älskar de där små smörknivstaxarna och har genom åren ägt några egna varianter men använder dem aldrig :( Vi är inte tillräckligt bra på att faktiskt duka fram maten på bordet utan brer liksom allt på bänken i köket och plockar sen undan. Så dumt ändå!

Svar: Åh, tycker definitivt att ni borde försöka duka upp till riktig lyxfrulle! Behöver inte vara lyxigt i form av kostsamt, utan lyxigt i form av att ögat får njuta och själen blir glad. Jag älskar att brygga tevatten och servera i kanna istället för direkt i kopparna exempelvis, en sån enkel grej gör mina frukostar så himla mycket mer värdefulla. Och taxarna är ju en perfekt grej då också, för att liksom förlänga minnet av frukosten lite.
lindbergellen

Nastasja

TAXARNA, ELLEN!!!!! Så fina. Och bordet! Jag har fått sluta köpa möbler pga de får inte plats i lyan längre. Men igår hittade jag en fin glaskanna med ett slags metallock på, ska lägga upp på bloggen när jag diskat ur den.

Svar: Ååååh, jag vet!! Så glad för dem! Jag vet hur det är.. vi har köpstopp på porslin pga får inte in en enda tallrik/assiett i våra köksskåp :)) he he. Så nyfiken på kannan nu, ska bli spännande att se vad du hittat!
lindbergellen

rebecca

alltså älskar taxarna!! så sjukt fint bord. jag kan ärligt säga att jag har blivit så dålig på att handla second hand, jag orkar inte leta.. lathet kan det också kallas.

Svar: Det tar ju helt klart lite tid och energi emellanåt, mycket bråte som ska flyttas på för att hitta guldkornen liksom. Men så värt det för mig! Annars rekommenderar jag de second hand-butikerna som har lite mer handplockade grejer, då behöver du inte alls leta som i vanliga loppisar eftersom allt kommer vara fint och bra - men du får också betala därefter.
lindbergellen

hanna, förbanna

jag vill också säga som tidigare skribenter: TAXARNA!!! Bordet var också fruktansvärt fint! Känns som att en aldrig hittar något så fint på den här holmen (pratar alltså om Åland, där jag bor) - för antingen har alla andra hunnit före eller så är det sjuuuuuhuuukligt överprissatt :( /negativa lopparen

Svar: Gillar verkligen taxarna så mycket :') Åh ja, överpriser är så trist! Vet inte hur många gånger jag hört "den hade vart dubbelt så dyr i Stockholm" och jag bara känt: men nu är vi inte i Stockholm - varken du, jag eller prylen - och uppenbarligen vill du inte ta dit den eller sälja på nätet heller, såatteh.. :)) haha. Mitt tips är dock alltid att gå mitt i veckorna, gärna mitt på dagarna också (gillar onsdagar) för då har jag en känsla av att det är minst folk + mest nya grejer på plats!
lindbergellen

deniz

heeey where do u live exactly? in sweden but where? :)))
looks so nice!! :)))

Svar: Hi! I live in Oskarshamn, a small town in Småland :)
lindbergellen

Alva

Det bordet blir verkligen lite avis <3 <3 <3

Svar: He he!! Gillar det så himla mycket :')
lindbergellen

Sari

så himla fint!

Svar: Tack!!
lindbergellen

JUNITJEJ

Underbara saker!

Svar: Roligt att du tycker det, tack!
lindbergellen

Jenny

Det där bordet är ju tappa-hakan-fint! Sånt hittar jag aldrig på de länsade loppisarna i Berlin.

Svar: Åh ja, jag gillar det så mycket! Guldkornen dyker ju bara upp ibland, och då gäller det att vara "på rätt plats, på rätt tid" :) Håll ut, snart snubblar du över något du drömt om!
lindbergellen

Frida

Men åh så mycket fint! Bordet är ju verkligen jättesnyggt! :)

Svar: Roligt att du gillar det! :) Så nöjd med prick allt (men favoriserar helt klart bordet).
lindbergellen

Patrik at Brass&Gold

Vilken trevlig blogg :D

Svar: Tack så mycket! Se gärna till att följa via Bloglovin' eller lägga i dina bokmärken så du hittar hit igen :)
lindbergellen

Rebecca Larsson

Men kära nån! BORDET! Å kanske det finaste jag sett! Vet du vad det heter eller så?

Svar: Åh, så kul!! Tyvärr inte, men jag googlade "bord string" och fick flera sökträffar på samma bord. Vågar dock inte lita på att det faktiskt är String, tror mer det är String-typ eller imitation. Men fint är det!
lindbergellen

Follow