Jag har något jag måste berätta

Jag nämnde ju tidigare att jag har en hemlis som jag skulle avslöja för er inom kort, och nu mina vänner är det dags!
 
Som synes i den lilla bilden ovan: jag har banne mig köpt en ny kamera! 
 
Under förra veckan kom jag till insikt: min Canon 400D håller inte längre måttet. Och det är inte konstigt egentligen, jag köpte den under hösten 2006 vilket gör att den vart min följeslagare i tio (jag upprepar, tio!!) år. Vi har fotograferat till både blogg och tidning, bröllop och dop, och också besökt tre länder tillsammans. Jag var 14 år och gladast i världen, men det händer mycket i teknikens värld på tio år.
Här är den, min 10-åriga gamle vän. Som en liten heffaklump med batterigrepp! Ps, har inte gått crazy och färgat mitt hår igen (även om det hade kunnat hända) utan bilden är ett par år gammal. Men visst är både färg och längd så himlans fint här?
 
Så i fredags ringde jag till mitt närmsta Media Markt och bad dem kolla lagersaldo på kameran jag spanat in. Det fanns en endaste kvar i lager, så jag reserverade den snabbt som attans och åkte sen förbi butiken på vägen till Öland och skördefesten. Kände mig som en blöt pöl pga nervositet hela bilresan.
 
Jag hade spanat på en Canon 80D, efter tips från Elin aka Nevnarien och hennes nya kameraköp. Väl i butiken ställde jag frågor till personalen på fotoavdelningen likt den jobbigaste typen av förhör (hehe), och kom senare fram till att en annan modell i Canon-serien nog skulle passa mig bättre. Jag fick tumma lite på min budget, men är såhär i efterhand väldigt glad för att jag gjorde det.
 
Så det blev en Canon 7D Mark II som fick följa med mig hem!! Det skiljde som sagt lite i pris mellan 80D och 7D, men jag valde helt enkelt bort årets modell med bra videofunktion för en kamera i PRO-kategorin med oerhörd styrka och snabbhet i stillbildsfoto.
 
Det är ändå med viss sorg som jag plockar upp min 400D på hylla mellan bra böcker och mina finaste prylar. Tio år, helt galet. Samtidigt tror jag att 7D kommer vara till stor fördel i dagens fotograferande. Att ha ISO-steg som faktiskt fungerar att fotografera med och en kamera som inte gäspar mellan exponeringarna. Jag kommer med andra ord kunna fotografera tryggare och med betydligt bättre kvalité än tidigare. Ser så mycket fram emot det!
 
Att möta hösten känns genast så mycket lättare.

15
hanna, förbanna

jag vågade inte gissa på det (eftersom jag inte visste vad du hade för kamera nu och om jag gissade att du köpt ny kamera och du hade en alldeles ny så kanske du tänkte att jag tyckte illa om dina bilder - vilket jag inte gör! Det händer så mycket i huvudet under en kort stund, märker jag), men hade mina misstankar!

älskar att skaffa nya kameror (låter som att jag gör det ofta men så är inte fallet) och objektiv! Fast en fotograferar samma saker som tidigare så blir allt som nytt! Solnedgångar, växter, självporträtt - allt blir bättre!

Svar: Haha åh, sött av dig! Kvalitén på mina bilder är och har vart bedrövlig länge, en del har såklart gått att rädda med lite redigering men långt ifrån allt. En ny kamera eller nya objektiv öppnar upp till helt nya världar, allt blir (precis som du nämnde) som nytt!
Ser så mycket fram emot att komma igång ordentligt med nya kameran. Vad är det för nytt objektiv du skickat efter förresten? Så kul med nytt!!
Ellen Lindberg

Janina

Gud vad kul med en ny kamera! Funderar själv på att införskaffa en bättre än min gamla trotjänare. :)

Svar: Eller hur!! Är fortfarande så himla, himla glad. Jag resonerade: jag har råd och det är en pryl jag använder väl. + händer ju som sagt mycket på kort tid i teknikens värld! Hoppas du hittar en du känner är perfekt :)
Ellen Lindberg

Anneli

Åh vad himla kul!
Jag är så fruktansvärt sugen på köpa en ny jag själv :)

Svar: Visst är det! Det finns en hel del bra ute på marknaden nu, hoppas du hittar någon du gillar.
Ellen Lindberg

Jasmine

Kul med en ny följeslagare! Hoppas att ni ska trivas ihop. :)

(Sent) Svar: Tack snälla för dina omtänksamma ord.
Hoppas att du följer råden som du gav mig och tar vara på dig själv.

Kram

Svar: Det hoppas jag med! Blir säkerligen ett par roliga år tillsammans framöver.
<3
Ellen Lindberg

Fredrikapåvinden

Ohh så roligt! <3

Svar: Ååååh ja!!
Ellen Lindberg

Beatrice Jakobsson - Fotograf

Gud vad kul, nu blir man sugen på att köpa en ny kamera också!! :)

Svar: Eller hur! Helt nytt kit att entra hösten med :)
Ellen Lindberg

Vicky

grattis, vilken pepp <3 känns så himla bra alltid med nya kamera tycker jag, som att man till och med hittar finare motiv typ :)))

Svar: Tack!! Åh ja, eller hur. Allt blir så mycket mer intressant :)
Ellen Lindberg

hanna, förbanna

sv: det blev ett 50 mm igen, men den här gången 1:4 istället för 1:8 :D

Svar: Åh! Är så sugen på ett fast 50 1:4! Jag har ett 1:8 som jag älskar, men testade min nya kamera med just 1:4 i butiken och blev dödsförälskad. Måste ha ett senare! Hoppas ni får roligt ihop, du och ditt fasta 50 :)
Ellen Lindberg

Sandra Leone

Kul med ny kamera! Hoppas att ni kommer trivas bra ihop!

Svar: Det hoppas jag med! Tack, tack!
Ellen Lindberg

Alexandra

Grattis! Vad roligt med ny kamera. Och vad fina bilder du tar :)

Svar: Tusen tack!
Ellen Lindberg

sandra

Wiho, så välförtjänt investering <33

Svar: Åååh ja <3
Ellen Lindberg

ellen

men dröööm!

Svar: Eller huuuuur!! :')
Ellen Lindberg

JUNITJEJ

Så kul med en ny kamera! GRATTIS!

Svar: Tack!! <3
Ellen Lindberg

BySiri - the life of a creative mind

Åh jag går också och suktar efter en ny kamera, känslan när man använder sin nya de första gångerna är ju oslagbar! :D Har du fått massa ny-inspo nu?

Min Canon eos 500d har blivit så gammal på alla sätt att jag oftast fotar med mobilen istället men blir så begränsad av att fota jpeg och få små filer som knappt kan beskäras.

Känner dock att jag verkligen vill ha en fullformat men har inte råd med en jättedyr en (drömmen hade ju vart Elin Keros nya ) så tack för att du länkade till hennes tips till dig nu har jag ju hittat min nästa älskling!

Välkommen tillbaka till bloggvärlden förresten, det ska bli kul att följa dig framöver. (skriver inte alltid så här långa kommentarer btw, sorry hehe)

Svar: Om jag har! :') Det känns verkligen som att en ser allt med nya "ögon" när en får en ny kamera framför sig. Helt fantastiskt för inspirationen och kreativiteten!
Åh ja, de gamla kamerorna har verkligen gjort sitt :( Jag hade ju en 400D, det var samma med den. Hoppas du får möjlighet att köpa en ny snart, kommer vara en helt ny värld som öppnar sig i och med ny kamera! Älskar det :D

Tack så mycket! Ser fram emot att mötas av dina små ord framöver :)
(Ps, gör inget om det är långt!)
Ellen Lindberg

BySiri - the life of a creative mind

såg nu att den kameran inte alls var fullformat :P trötta ögon hehe ..

Follow