Ni frågar, jag svarar: Om mitt lockiga hår, skötselråd för aloe vera och staden jag bor i

Emellanåt trillar ni in här och har allmänna eller inläggsspecifika funderingar. Det är kul, tycker jag! Något jag dessutom gillar mycket i bloggarna jag själv läser är när vissa frågor lyfts till inlägg, så att fler kan ta del av svaren på frågor som ställs ofta eller skulle kunna intressera fler. Jag tycker att vi testar det, så får ni berätta sen om det var givande eller totalt värdelöst, okej?
 
Tänker att vi först kikar på det som är om lite av varje, så kan vi fördjupa oss i större frågor i separata inlägg senare. Äeh, nu sätter vi igång!
 
 
Har funderat på att ta sticklingar från en elefantöra-planta, men vet inte exakt hur man gör? Du skulle inte vilja/kunna lägga upp en mini-guide om hur man tar sticklingar på just den växten, hehe.
En guide med steg för steg finns uppe här för den nyfikne!
 
Vad fyller tandpetarna för funktion? Angående detta.
Tandpetarna håller upp kärnan i vattenglaset eller vasen, så att den helt enkelt inte åker ner i vattnet helt och hållet. Jag brukar använda tre styck per kärna för att få den att ligga bra på glaset. Går såklart lika bra att anväda exempelvis knappnålar.
 
 
Jag älskar ditt hår! Hur sjutton får du det så fint hela tiden? Har du självlockigt eller platt hår?
Åh, tack <3 Jag är självlockig och gör absolut ingenting för att få det såhär. Jag använder rikligt med balsam när jag duschar (eftersom lockarna annars lätt blir dreads..) och tar olja i topparna när jag handdukstorkat håret. Jag fönar heller aldrig mitt hår, utan låter det självtorka utan att pilla speciellt mycket på det under tiden.
 
Hej! Jag undrar vart du gjort dina fransar! Är så sugen på att testa på det men vet inte vart man vågar gå. Är du nöjd med resultatet för kostnaden?
Jag gör mina på en nagelsalong i Oskarshamn, litet ställe med trevlig personal och lite "löpande band"-känsla. En behöver alltså inte vara rädd för långa samtal som hos frisören.. haha. Jag betalar 400 kronor (350:- om jag fyller på ett set, dvs då behöver jag ha lite gamla fransar kvar) och jag gör om mina ca. en gång i månaden vanligtvis. Ibland oftare, ibland mer sällan. Och jag gillar det! 400 kronor för att vakna upp varje morgon och se pigg ut även om en kanske inte känner sig så. För mig är det helt klart värt det!
 
Vart är din magiska skjorta ifrån? den randiga, love it! Angående denna.
Skjortan kommer från HM och är helt fantastisk. Jag köpte den i ett par storlekar större än min vanliga storlek, bara så jag kunde få den stor och skön. Gillar den så mycket!
  
 
Har du några bra skötselråd, visst är de rätt tåliga?  Angående aloe veran här.
Mina aloe vera har vart jättetåliga! Alltså, verkligen. Jag har kastat plantorna fram och tillbaka mellan fönsterbrädor och de har alltid gillat läget. Mitt tips är som med de flesta andra växterna - vattna pyttelite och ändå rätt ofta (men inte varje dag med aloe, de vill helst inte vara blöta jämt), det har iallafall mina plantor mått bra av. Och börjar de se lite ledsna ut brukar jag byta plats på krukan med en från ett annat rum, så det blir lite miljöombyte. Lycka till!
 
Mina ekollon ligger och väntar i vatten nu! Men så jag kan göra samma med kastanjer? Angående detta.
Kul att det är fler som ger ekollon vattenbad! Nu till kastanjerna: Jag vet inte, men jag testar! Jag har haft mina kastanjer i en burk vatten sedan inlägget, och det har inte hänt supermycket än. Jag tänker att jag snart kommer dela på gruppen och stoppa en tredjedel i en kruka jord och ställa på balkongen och sen en tredjedel i en tät påse med jord som också får flytta ut på balkongen. Har fått tips om att kastanjerna behöver lite kyla för att kicka igång. På så sätt har jag tre möjligheter för dem att förhoppnignsvis gro till kastanjeträd!
 
 
Plus, recept på soppan tack?! Angående jordärtskockssoppan jag nämner här.
Receptet på soppan finns häääär, smaklig måltid!
 
Ellen!!! VAR har du köpt soppskålarna? Jag dör rätt av. Måste köpa den lille godingen. Angående skålarna här.
Skålarna är ärvegods från Johans farfar och vi vet inte exakt vad det är för skålar eller vart ifrån dem kommer. Det enda vi vet är att det är kinesiskt porslin och Johan gissar på att hans farfar köpt dem under en av alla resor till Kina back in the days.
 
Heeey where do u live exactly? In sweden but where?
Oskarshamn, Swedens Springfield.. :))
 
Hur stor lägga har ni?? chocken när ni har så stor kyl å frys? lyx!!
Vår lägenhet är på 80 kvm och är en 3:a där alla rum är relativt stora. Vi flyttade från varsin etta och tänkte först att vi aldrig skulle kunna fylla ut tre rum, men vi löste det smidigt med kontor i det tredje rummet, hehe. Och köket är så pass stort att vi lätt får plats med ett matbord och sådär, och då också har hel kyl och frys. Helt klart bra, men vi är ju bara två och har fyllt ut frysen med massa glass och bär :))
  
 
Men kära nån! BORDET! Å kanske det finaste jag sett! Vet du vad det heter eller så? Angående detta.
Tyvärr har jag inte sett någon märkning, men jag har heller inte tittar supernoga ska erkännas. När jag googlade lite snabbt på "bord string" fick jag flera träffar på prick samma bord, men vet inte säkert om det faktiskt är ett String-bord eller en imitation.
 
Jag är så glad att jag hittat hit till din plats, vet inte hur jag missat tidigare?!
<3 Bloggvärlden är ju rätt stor ändå! Men se till att följa bloggen på Bloglovin' för att inte tappa bort, så kommer dessutom alla nya inlägg upp när de publicerats. Bra grej! + här finns bloggens Facebook-sida!
 
Hoppas detta klarade upp några frågetecken som cirkulerat. Nu får ni gärna berätta om ni gillar detta, eller om det känns helt ointressant för er. Och gärna om det är något ni saknar, ett annat upplägg som hade känts bättre eller om ni har något helt annat på hjärtat.
 
Medan ni funderar och berättar i en kommentar ska jag göra mig redo för 30-årsfest! Flådigt som attans.

7
Nastasja

Det är alltid bra och kul med såna här inlägg för en missar ju ofta andras frågor i kommentarsfälten. Btw, läste något i gruppen "Växtgäris" på fb om att kastanjer ska hållas jättekallt ett tag innan de kan växa pga så funkar det i naturen. Att de ligger under en massa löv och grejer, det blir kallt och sen kan de odlas. Kanske värt att kolla upp? :))

Svar: Roligt att du tycker det! För jag tycker precis samma. Även om jag själv inte ställt frågan tycker jag många gånger att svaret ändå hjälper mig. Bra grej! Jag har också läst det i växtgäris, så tänker att jag måste kika lite närmre på det. Experimentera mig fram litegrann!
lindbergellen

madeleine dufva

löv it!
och nice med trea ändå alltså. vi gick också från varsin etta men till en tvåa, uppskattar det mycket men en vill ju alltid ha mer 🙈

Svar: Det är så skönt, att äntligen ha plats liksom! Dock fyller en ju ut de ytorna en har rätt snabbt ändå.. haha!
lindbergellen

Amanda Jona [SPONTAN]

Så kul att få läsa dina svar! :) Härligt att ha så mycket plats att man inte ens vet vad man ska göra med ett rum, haha ;)

Svar: Vad roligt att du tycker det, tack! Haha ja, det är lyx. Men nu skulle vi inte få plats med en endaste möbel till känns det som..
lindbergellen

ajlimullersandvik.blogg.se

Dina foton är så himla fängslande! Dina soppskålar liksom?? Vill tillaga receptet bara för att det ser så vackert!

Svar: Men åh, vad glad jag blir!! <3
lindbergellen

ISA

vet inte om jag blev mest avundsjuk på självlockarna eller storleken på er lägga!?

Svar: Hehe! :*
lindbergellen

Sandra Leone

Jordärtskockssoppa, alltså <3
Gud vad härligt att ha så fint självlockigt hår!

Svar: Eller hur, godaste någonsin!
lindbergellen

Meg

Läste inlägget ovan och undrade "vart sjutton bor hon egentligen?". Nu fick jag svar på det, så tack ;)

Svar: Hahha :*
lindbergellen

Follow