Vår variant av veckomatsedeln + fyra testmiddagar

Igår berättade jag för er att jag och Johan har testat ett nytt sätt för oss att bestämma middag på och det väckte lite nyfikenhet. Varje kväll vid 17-tiden står vi nämligen och tittar med tom blick på varandra och frågar "vad ska vi äta idag?". Det är ju så himla trist att alltid vara trött och hungrig när en ska välja middag och det slutar oftast med att vi äter något snabbt och tråkigt eller att jag handlar en massa onödigt i mataffären..
 
För lite sen började vi därför prata om att försöka göra ett matschema, men jag gillar inte riktigt tanken på att redan från veckostart ha spikat fem recept. Jag vill ändå ha valet, inte vara "tvungen" att äta något speciellt bara för att vi för en vecka sen bestämt det.
 
 
Vi gjorde därför en liten editering i vår veckomatsedel och har istället utformat den med fem kategorier/teman för middagarna. På så sätt har vi begränsat oss lite, men ändå har valmöjligheter och fortfarande kan gå på vad vi är sugna på just för dagen.
 
Förra veckan var vår testvecka och det gick över förväntan (bortsett från att fredagen föll bort). Vi fick ihop fyra goda rätter som jag nu tänkte att vi skulle kika lite närmre på. Inser dock nu att mina skitdagar förra veckan också speglat av sig i mindre roliga matfoton, men det får vi leva med den här gången så lovar jag er att leverera bättre nästa gång vi dyker in i en riktig matvecka. Ok? Ok!
 
 
Måndag är vår risdag, och till middagen hade vi både ris och morotsstroganoff i kylen. Måndagen fick alltså bli rester för oss, vilket passade fint eftersom vi också hade slut på tomma matlådor. Älskar för övrigt morotsstroganoff. Har ni testat? Hojta till om ni vill ha recept!
 
 
Tisdag = sallad, men här dissade vi vanlig grönsallad för thaisallad. Det är nämligen det Johans vän och kollega Henke alltid föreslagit när vi bett om middagshjälp, så i tisdags slängde vi ihop allt gott och åt med pinnar. För lyckad thaisallad är tipset koriander, mycket koriander.
 
 
Veganonsdagen blev en svamprisotto gjord på kantareller. Vi struntade i ost för att hålla oss till dagens tema, men tyckte helt ärligt inte att det gjorde så mycket. Jag älskar ju ost, men jag älskar kantareller också. Plus gillar att äta veganskt så gott det går.
 
 
Och torsdagen är min bästa matdag på hela veckan, soppa! Vi hade ett helt gäng jordärtskockor från Ölands skördefest så vi gjorde helt enkelt en soppa på dessa. I veckan ska jag försöka göra en omgång till, och då också knåpa ihop Johans recept på soppan till er. För har ni inte testat denna fantastiska soppa måste ni snarast!
 
För oss har middagarna den senaste veckan vart a piece of cake på grund av ovan veckomatsedel! Det blir liksom lite lättare (och roligare) att gräva i receptdjungeln när en har ett tema att gå på, och det gillar jag. Ser också så himla mycket fram emot fredagen denna vecka! Johan pratade om att han var sugen på att testa att göra något med sötpotatis, det har vi nämligen aldrig använt i vårt kök tidigare.
 
Har ni några bra tips på vad som blir gott med sötpotatis? Eller har ni något annat gott men lite ovanligt som vi kan ge oss på till fredagsmiddag? Vego är ett måste, men annars är det rätt mycket fritt fram!

17
Christin

Ah, vilket spännande upplägg. Varken jag eller Anton gillar traditionella matsedlar, eftersom vi (mest Anton) vill äta något han faktiskt är sugen på. Men jag avskyr kl 5 varje dag när magen börjar kurra och man tjafsar över vad man skall äta, vem skall handla osv. Kanske skall testa detta, halvt uppstyrt men fortfarande spontant. Låter som ett bra koncept.

Svar: Jag är precis som Anton, vill kunna välja något jag är sugen på men gillar samtidigt inte att behöva bestämma klockan 17 när trötthet och hunger går bananas. Så det här upplägget har funkat kanon för oss :) Testa det vetja! Och känns det inte riktigt bra går det ju också att göra ytterligare något variant för att få till en matsedel som passar er. Kram!
lindbergellen

Finurliga fröken

Men vilken smart idé! Vi kör vecko matsedel här också. Barnen får vara med och bestämma varsin dag. Men ibland ändrar vi och vissa dagar bestämmer vi inte utan tar de som de kommer. Kram

Svar: Roligt att du tycker det! När jag var mindre fick jag och mina syskon också varsin dag att bestämma på, minns jag. Det var mysigt! Eller ja, inte på min lillebrors dagar eftersom han alltid ville ha pannkakor... haha :) Kram!
lindbergellen

Rebecca

gör vegohamburgare med sötpotatispommes, så gott!

Svar: Sötpotatispommes är jag verkligen intresserad av, aldrig testat! Får kanske leta reda på ett gott recept på burgare med, hm. Tack för tipset!
lindbergellen

Carin

Haha, vad olika man är. Vi har ett rullande matschema på två veckor (dvs äter exakt samma mat varannan måndag, tisdag osv). Jag tycker det är det bästa vi gjort, men förstår att det inte riktigt passar alla att vara så okreativ.

Sötpotatispommes som nämns här uppe är ju sjukt gott, annars är soppa på sötpotatis också en favorit, fast det kanske är mer en torsdagsrätt då...

Svar: Haha åh, det hade jag nog blivit knäpp av! Men min sambo hade nog gillat, han är personen som kan äta samma varje dag om det skulle behövas. Ändå fint att ni hittat något som funkar för er!
Lutar verkligen åt pommesvarianten, låter och ser så gott ut! Ibland seglar temana in i varandra (som att vi åt risotto på vegan trots egen risdag) men det tycker jag inte gör så mycket. Älskar soppa, oavsett dag! Tusen tack för tipsen.
lindbergellen

Malin

Vi har veckomatsedel, så skönt att slippa tänka och bara göra. Vi har olika varje vecka men torsdagen är alltid rest-dag. Igår gjorde vi gratinerad sötpotatis med fetaost på och linssallad till, verkligen tips!

http://ultramalin.blogspot.com

Malin

Vi har veckomatsedel, så skönt att slippa tänka och bara göra. Vi har olika varje vecka men torsdagen är alltid rest-dag. Igår gjorde vi gratinerad sötpotatis med fetaost på och linssallad till, verkligen tips!

http://ultramalin.blogspot.com

Svar: Gratinerad sötpotatis med festaost och linssallad lät inte alls dumt! Sparar ner det i minnesbanken till fredag, lät så himla gott. Tack för tipset!
lindbergellen

hanna, förbanna

smart! Och skönt att det fungerar för er! Vi har tidigare pratat om att göra som Carin tidigare kommenterat - att ha ett rullande schema med samma mat på måndag, tisdag osv, men aldrig fått tummen ur sitt hemliga gömställe. Jag har inte heller några problem med att äta samma sak varje dag, mvh hon som äter samma frukost nu sedan april i år. Eh ;)

Svar: Hahaha <3 Får en fråga vad den där frukosten är för något? Jag är så himla dålig på att äta just frukost, tyvärr. Och hade nog inte klarat samma i ett halvår.. haha!
lindbergellen

madeleine dufva

åååh KUL! äskar matinlägg, recept, idéer och mat mat mat! har tänkt testa morotsstroganoff nån gång men aldrig fått tummen ur, så har du ett gottigt recept får du gärna dela 🙈
en rolig idé om en vill testa nåt nytt är pizzor som är lite o-pizziga tycker jag hähä. rödbeta e en stor favvo hos mig och gör sig sjukt bra på en pizzabotten! tex rödbetspesto med getost och stekt grönkål o lite honung 😏🙈

Svar: Åh, men då ska jag försöka få ner Johans recept i bild och text någon dag! Det är verkligen hur gått som helst :)Aldrig ens tänkt på att ha rödbeta på pizza, men låter supergott!? Måste kika in den varianten närmre, tack för tipset!
lindbergellen

Cheapo Starfighter

Åh! Vill gärna ha receptet på morotsstroganoffen!

Svar: Då ska jag se till att fixa vårt i text och bild, återkommer! :)
lindbergellen

Jenny Pettersson

Jag är jättenyfiken på morotsstroganoffen! :)

Här är två av mina favoritrecept med sötpotatis:

http://mvhjenny.blogg.se/2016/april/ugnsbakad-sotpotatis-fylld-med-oliver-feta-och-soltorkade-tomater.html

http://mvhjenny.blogg.se/2016/august/halloumi-och-sotpotatisburgare.html

Svar: Då ska jag se till att få till vårt recept i text och bild nästa gång vi lagar det :) Tack för tipsen med sötpotatis!
lindbergellen

Annie - lättlagat vegokäk

Jag som bara ÄLSKAR att planera min vecka på söndagar, haha. Sen äter jag inte alltid maten på utsatt dag. Men jag handlar 4 middagar på söndagar och sen tar jag det jag känner för under veckan.

Tips på sötpotatis:
sötpotatisvåfflor med pulled oumph (ena våfflan jag gjorde gick sönder, de andra blev superbra)
https://vegokak.se/2016/03/25/veganska-sotpotatisvafflor-med-pulled-oumph/

Dessa wraps:
http://www.tasteline.com/recept/sotpotatiswraps-med-fetaost-och-kryddiga-bonor/


Svar: Haha! Märkt verkligen att vi alla är olika :) Tack så mycket för tipsen med sötpotatis! Wraps lät ju väldigt spännande.
lindbergellen

Tokyoyo

ÅH ja, recept på morotsstroganoff önskas! Tänkte det direkt när jag såg bilden "är det tofu?", nej morot?! Oj recept tack. ^__^)

Svar: Då ska jag se till att fixa ett sådant! :)
lindbergellen

jemima

jag skulle vilja ha receptet på morotsstroganoffen!

Svar: Då ska jag såklart se till att ordna det! Återkommer med receptet och tillvägagångssätt :)
lindbergellen

madeleine dufv

åh ja do it! superenkelt. jag gjorde rödbetspesto på förkokta rödbetor, rostade solroskärnor, olivolja, salt&peppar. smetade ut det på en förgräddad pizzabotten och la sen på grönkål som jag stekt litegrann i olja+kryddning, sen lite klickar getost ocj lite honungf och in i ugnen!! 😍 ser fram emot din nästa matvecka oavsett 🙆🏼

Svar: Alltsååååååå!?!?! Blir så sugen efter din beskrivning, låter så sjukt gott. Måste testa!
lindbergellen

Linnéa - The Hungry Gosling

Thaisalladen ser himla god ut!

Det här är ett av mina favoritrecept med sötpotatis :)
http://hungrygosling.se/2015/august/bakad-sotpotatis-med-grasloks-och-kikartsrora.html

Svar: Den är verkligen hur god so helst, och väldigt enkel att göra! Tack för receptet, lät ju också hur gott som helst :)
lindbergellen

Ronette

Kul med risotto! Känns som man verkligen inte gör det ofta? Eller bara jag som har fått uppfattningen om att det är klurigt kanske.
En god grej med sötpotatis hittade jag inne hos Elsa Billgren för länge sen, googla det! Nån sötpotatisgryta med kikärtor och kokosmjölk var det. Kryddig och mysig såhär på hösten :))

Svar: Jag har tyvärr också uppfattningen om att det är klurigt, men eftersom jag älskar smakerna + har en sambo som är kock i grunden så står inte jag för lagningen av den.. hahah! :( Verkar dock som en tror att det är svårare än det är!
Åh, lät gott! Ska verkligen kika in, tack!
lindbergellen

hanna, förbanna

sv: två smörgåsar med lördagskorv, en skål yoghurt och en kopp kaffe - avnjutes i sällskap med mer eller mindre strejkande grötätande bebis ;) äter en stor frukost som jag står mig på i princip till middagen (ajabaja) för jag hinner oftast inte äta så mycket mer när jag är ensam hemma. Snart har jag ätit samma frukost i sju månader! ;)

Svar: Hahaha men åh :( <3
lindbergellen

Follow