"Vi behöver prata" och jag vill säga tack

Vet ni vad! För ett par dagar sen firade bloggen en månad, och idag (som 33 dagar gammal) vill jag prata lite mer er. Om bloggar, bloggande och om klimatet i bloggosfären - och hur mycket detta förändrats över åren, och hur glad jag är för det.
 
För även om lindbergellen.com bara funnits för er i en månad har jag bloggat sedan sommaren 2008. Mellan varven har jag tagit lite längre pauser, när livet kommit emellan så att säga. Och hela den här grejen med bloggar har utvecklats så himla mycket under tiden.
 
Det är jag evigt tacksam för, och jag ska berätta varför.
 
När jag startade min första "riktiga" blogg 2008 var det allmänt ett rätt hårt klimat i bloggosfären. Det var sylvassa armbågar som slog sig fram från alla håll och kanter och konkurrensen var stenhård. Bloggandet var i spikrak uppåtkurva och samhället började förstå att det låg stora pengar i denna abstrakta hobby, vilket såklart gjorde armbågarna ännu vassare och konkurrensen ännu hårdare. Alla ville ha en bit av kakan, så att säga.
 
För ungefär ett år sedan återkom jag till bloggandet efter en lång paus, och jag såg direkt att så mycket hänt sedan sist jag kikade in i den här världen. Överallt i mina favoritbloggar länkades det till andra bloggkollegor, det tipsades till höger och vänster om både fantastiska bloggar och inlägg skrivna av andra än bloggskribenten själv. Det creddades hit och dit och överallt stöttade bloggare varandra - och jag blev så himla glad. Det var just precis det här jag hade saknat när jag var sexton, peppet mellan varandra. Att hjälpas åt, stötta varandra i motgångar och lyfta varandra när vi gjort bra grejer.
 
Idag får jag känslan att vi alla arbetar tillsammans med våra bloggar. Vi driver dem såklart själva, men vi hjälps ändå åt. Vi lyfter varandra med glädje istället för att känna rädsla för att ge sina siffror till en konkurrent, och vi driver på så sätt bloggosfären vidare. Vi är idag med och skapar klimatet vi vill vara i, istället för att låta oss formas av ett klimat skapat av konkurrens och pengar.
 
Förstår ni hur bra vi är, som tar ansvar och styr skeppet själva?
 
Och framförallt: vi talar om för varandra att vi gillar det vi ser. Jag minns att Flora för ett par år sedan efterfrågade något typ av livstecken från sina läsare, eftersom kommentarerna på hennes inlägg stannat av. Idag får hon livstecken och peppande ord på alla sina inlägg, och även om hon bara är ett exempel av alla bloggar där ute tycker jag hon är ett talande sådant. Vi har blivit mycket bättre på att tala om för varandra att vi gillar det vi ser. Vill vi att våra favoriter i bloggvärlden ska fortsätt kan det vara värt att anstränga sig med ett par peppande ord då och då! Det kostar oss inget mer än ett par minuter i tid, men ger personen på andra sidan skärmen så mycket glädje.
 
Och jag vill säga en sista sak till er: TACK.
 
När jag för en månad sen startade upp lindbergellen.com hade jag som vision att detta skulle vara en plats där jag kunde få utlopp för kreativiteten som blivit bortglömd i mig, men jag fick så mycket mer på köpet. Jag fick också alla er. Och jag vill säga TUSEN TACK för att ni vill följa med mig här. Tack för att ni klickar er in, läser det jag skriver och tittar på det jag visar, ger mig respons och feedback och involverar er i allt från utmattning till planteringsdagar. Att ni också delar med er av era erfrenheter och historier bland kommentarerna gör mig så glad. Ni är helt fantastiska, glöm inte det.
 
Och jag blir så himla glad över att det hela tiden trillar in nya ansikten hit, TACK. För er som ännu inte följer mig på facebook finns bloggens sida här. På Bloglovin' hittar ni mig här och för den nyfikne finns jag på Instagram här.
 
Ikväll ska jag svira om till min finaste outfit och äta fyrarätters. Jag ska träffa vänner och mitt bästa kiddo, och sen dricka ett glas vin eller två. Hoppas ni får en riktigt fin lördagskväll, det ska jag ha. Vi hörs!

20
FrökenTV, bloggen om tv och film

bra skrivet och jag håller med :)

Svar: Tack!
Ellen Lindberg

Heléna

Jättebra inlägg och jag håller med dig till 100 %! Det är tredje gången för mig som jag bloggar nu och på det nuvarande kontot har jag bloggat i snart 1 år. Jag har inte haft någon större respons på tidigare bloggar, men nu känns det jättehärligt! Fina, härliga, underbara människor kommer in till mig dagligen, lämnar fina kommentarer och peppar när man har tråkdagar. Är så himla glad för alla dessa underbara människor som tar sig tid att titta in till mig, läsa mina inlägg och sedan bryr sig om att ge mig återkoppling :D Jag är alltid noga med att hålla en god ton när jag kommenterar och skulle aldrig komma på tanken att skriva något dumt till någon <3 Vi alla får fortsätta att vara snälla mor varandra så kommer vi nog alla att fortsätta att trivas med att blogga :D

Hoppas du får en riktigt fin lördag! Kram <3

Ps. Måste bara säga att det är jättefina bilder på dig och de är verkligen kristallklara så du måste ha en riktigt bra kamera :D Ds.

Svar: Vad glad jag blir, att du gillar det och känner igen dig! Det är så fint att utvecklingen för bloggvärlden gått framåt och blivit behagligare. För responsen är ju ändå en av gnistorna till kreativitet och inspiration, något som peppar en att fortsätta. Så fint att folk tar sig tid för bloggen <3
Tack!! Hoppas din lördag var kanon.
<3
Ellen Lindberg

Malin

Åh, vad fint Ellen!
Jag har följt dig sedan länge och kommer förmodligen alltid göra det.

KRAM

Svar: Ååååh <3<3
Ellen Lindberg

Meg

håller med dig om att bloggvärlden har utvecklats åt det bättre på senare tid. känns som att alla som bloggar är "buddies" istället för konkurrenter!

Svar: Eller hur! Och det blir ett sådant skönare klimat att vara i, när det känns som en gör det med kollegor istället för mot konkurrenter.
Ellen Lindberg

Vicky

detta är så sjukt sant. "vår" del av bloggosfären är extra bra på att peppa och stötts tycker jag. så fint att du är tillbaka på bloggen även!! <3

Svar: <3<3
Ellen Lindberg

ellen

så himla spot on! håller verkligen med dig om att bloggosfären till typ 90% blivit en sån himla FIN plats där en backas och backar. hoppas verkligen att det förblir så och att peppen bara fortsätter öka. din blogg är fantastisk, kram!

Svar: Hoppas också verkligen att peppen kommer fortsätta öka, vore så fint! Gillar verkligen känslan av alla bloggare beter sig som kollegor nu, och inte rivaler eller konkurrenter. Blir ett mycket behagligare klimat att ta del av när en backas och själv backar.
Tusen tack!! <3
Ellen Lindberg

Wilda

Så på pricken. Och tack. För att du skriver detta, för att du kom tillbaka, för att du synliggör. Det är guld värt. Nu ska jag gå till Bloglovin och se till att jag inte missar ett enda inlägg av dig.

Svar: Du gör mig så oerhört glad med detta, ska du veta. TACK.<3<3
Ellen Lindberg

hanna, förbanna

jamen precis! Och även att det inte bara är till de stora bloggarna som länkarna går tycker jag är nytt - att bloggare liksom vågar länka till sådana som inte redan är "kända" i bloggvärlden.

hoppas du får en superfin lördag <3

Svar: Eller hur! Jag har uppfattningen att det aldrig hände tidigare, att det länkades till någon "under en" i pyramiden. Länkarna gick liksom mellan samma block eller uppåt, men aldrig ner. Tycker det är så fint att bloggosfären börjar släppa på alla dessa gränser nu, och istället peppar varandra att fortsätta. Mycket behagligare att vara i!
Min lördag var superfin, hoppas din var detsamma!
<3
Ellen Lindberg

Nastasja

Jag är så glad att jag hittat hit till din plats, vet inte hur jag missat tidigare?! Men håller med om att genren vi håller till i är väldigt peppig. Kram påre!

Svar: Jag blir så glad av detta, tack!! <3
Ellen Lindberg

Lina

Åh så bra text!

Svar: Tack så mycket!
Ellen Lindberg

Jennie

Håller helt och hållet med!

Fredrikapåvinden

Så fint inlägg! <3 Precis så är det ju! Är så glad att du är tillbaks i bloggvärlden! <3

Svar: Detta gör mig så glad, tack <3<3
Ellen Lindberg

Alicia

Vilket otroligt fint inlägg! Känner så mycket igen mig och resten av det här förr skrämmande men nu mest härliga bloggkollektivet. Tack för att du sätter ord!

Svar: <3<3
Ellen Lindberg

Linda

Gud vilket härligt inlägg <3

Svar: <3
Ellen Lindberg

sandra

Du är en sån stjärna, tack för att du är tillbaka i min feed <3

Svar: <3<3
Ellen Lindberg

TIDSTJUVEN

Åh, precis så här är det! Bloggvärlden idag känns som en hel community full av omtänksamma och fina kollegor. Vi måste alltid fortsätta stötta, peppa och höja varandra. <3

Svar: <3<3
Ellen Lindberg

Jeanette

Så bra skrivet. Jag har bloggat till och från i 8 års tid och då var det inte alls som det är idag. Visst finns det mycket skit när man hör om de som utsätts för näthat, men det är också mycket mer att man hjälper varandra som bloggare och man lyfter varann. Idag är man betydligt mer betydelsefull som bloggare än när jag börja för 8 år sen.

Svar: Tack! Jag håller men om vad du skriver: det är klart att det fortfarande finns näthat, men skillnaden idag är att vi hjälpt åt att tackla det. Det har liksom blivit ett behagligare klimat att vara i, på grund av att vi idag hjälps åt.
lindbergellen

Matilda

Håller med dig, verkligen! Så härlig och peppande gemenskap. Är dessutom glad att du har lämnat kommentarer hos mig så jag hittade tillbaka till dig och din nya blogg! :)

Svar: <3<3
lindbergellen

Josefine

håller verkligen med dig, det är ju liksom som ett gäng vänner, fast på internet. tycker verkligen att "bloggvärlden" känns så snäll och förlåtande på nåt sätt, vilket är så himla fint.

Svar: Visst är det! Tycker det blivit så himla mycket behagligare, vilket är hur fint som helst.
lindbergellen

Sabina

Vilket bra inlägg! <3

Svar: <3
lindbergellen

Follow