planteringslördag: avokado, aloe vera & elefantöra

När jag visade er en lördagsfrukost igår nämnde jag också att jag samma eftermiddag planterade om en himlans massa växter här hemma. Jag hade nämligen skjutit på detta vecka efter vecka så nu var jag tvungen att göra något åt saken. Vi tittar på hur det såg ut, vetja!
 
Först samlade jag alla växter som behövde lite extra kärlek på vårt köksbord, mest för att få en överblick av vad som behövde göras men också för att kunna räkna krukor till alla nya sticklingar som skulle planteras. Här ser ni den lilla djungeln av växtvärk.
 
I våras köpte jag två Elefantöra och bara ett par veckor senare hade plantorna fått sticklingar, och ett par veckor efter det ytterligare ett par nya sticklingar. De två nedan är från andra omgången, och de har vart lite ledsna i sina små krukor den senaste tiden. Planen var nya krukor till dem, och nya sticklingar i minikrukorna. 
 
Avokadokärnorna nedan satte vi när värmen började komma men sommaren ännu inte var här. Vi tog första bästa glas att sätta dem i, men samma dag som det vankades omplantering hittade jag ett stycke nya glas att odla kärnorna i. Den lilla pelagonen till höger fick J från sin mamma när vi skulle åka från Öland efter fyra veckors semester där, den skulle äntligen få en ordentlig kruka att växa i.
 
Elefantöra, sån himla rolig växt både till namnet och formen. Och den får som nämnt ovan nya sticklingar på nolltid! Bästa med en planta, tycker jag. Dessa två skulle alltså ner i nya krukor för att lämna plats åt nya sticklingar.
 
En av våra plantor hade verkligen levt life under vår semester på Öland, när vi kom hem kunde vi nämligen räkna upp till sju sticklingar i en kruka. Helt bananas. Jag kikade ut de två största och följde roten en bit mot stammen innan jag klippte av.
 
De nya sticklingarna kommer bergis trivas i dessa små krukor. Krukorna fyndade jag förresten på Lagerhaus för någon obetydlig peng tidigare i år, himlans bra storlek för miniplantor.
 
Sen till Js lilla pelagon. Den har stått i sin lilla plastkruka på ett kaffefat i tre veckor och mådde såhär när jag tog upp den: :(( Den fick en ordentlig kruka och den ledsna blomman nöp jag bort för att ge plats åt nya fina blommor.
 
Jag vet inte ens vad jag ska säga om dessa aloe vera-plantor.. hehe.. Känner mest: Inte mitt fel! De var så stora att bladen fick persiennen i fönstret att helt stanna upp när vi skulle dra upp eller dra ner. Plantorna var liksom dubbelt så stora som fönsterbrädan. Jag bestämde mig därför för att rensa lite i krukan och bara spara den största och starkaste planan, resterande små la jag åt sidan. Två åkte ner i mindre krukor, resten gav jag bort till vänner och kollegor. (Det såg ut såhär under tiden för den som är nyfiken!)
 
Sist, men inte minst! Våra älskade avokadokärnor. Med dessa gjorde jag ju dock inget mer än att flytta över dem i nya glas. Genomskinliga sådana köpta på loppis för en femma. Nu ser en tydligt rotsystemet, så nedrans fint. Vill ni ha två tips när det gäller att odla avokado så är mitt: tålamod och tid!
 
Och här har vi sedan hela lilla samlingen igen! Lite mer välskött och gladare än innan.
 
Det var det hela, för denna gång! Jag längtar dock redan till nya elefantöresticklingar, dela upp vår monstera i minst tre nya krukor och att ge våra citronträd lite kärlek nu när vi plockat in dem från balkongen. Om ett par veckor är det banne mig dags igen. Vill ni hänga med då? Tänker mig att vi då också kan dela tips för odling, hade vart fint. Har ni några funderingar redan nu, på något från detta inlägg ni vill att vi kikar närmre på? Skriv till mig i sådana fall (kommentera nedan eller maila på [email protected]), så reder vi ut frågetecknen till nästa planteringsdag!

47
FrökenTV, bloggen om tv och film

vilket bra inlägg

Svar: Tack!
Ellen Lindberg

Sandra Leone

Vilket härligt inlägg. Tycker aleo vera är så himla fint men visste inte att de kunde växa så mycket!

Svar: Tusen tack!! Visst är dem fina, men herregud så många plantor det var i krukorna. Var säkert ett 20-tal sticklingar i varje kruka..
Ellen Lindberg

ellen

Åh jaaa mer sånt här! Älskar planteringstips, vill gärna se prick hur du går tillväga för att få sticklingarna att växa så bra som möjligt. Har själv haft problem med det. Tack för finfin blogg! Kram

Svar: så himla roligt att du gillar det! då kommer ett skepp komma lastat med en mer ingående guide lagom till nästa planteringsomgång. kram!!
Ellen Lindberg

Emilie Levinsson

Riktigt härligt inlägg för en växtfixerad människa som mig! Länge funderat på att införskaffa Aloe Vera växter, så fall vet jag ju nu vem jag ska höra av mig till om jag har några frågor om dem;)

Svar: Så roligt att du tycker det, tack!! Synd att jag nu gett bort alla överflödiga sticklingar jag hade, annars hade jag kunnat skicka dig en :( men tycker definitivt att du bör fundera på att införskaffa, väldigt fin (och bra!) växt!
Ellen Lindberg

susana

vilka bra tips, är så sugen på att köpa elefantöra. tycker de är så fina.

Svar: roligt att du tycker det, tack!! tycker verkligen du ska slå ett slag för elefantöra, jag gillar den som tusan. och som sagt, bästa av allt, den får nya sticklingar på nolltid!
Ellen Lindberg

kerstin ehrenholm

jag köpte sticklingar med elefantöra på en loppis i lördags den växten är så kul och tacksam

Svar: Det är den verkligen! Så himla roligt att dessutom köpa växten på loppis, det har jag aldrig gjort! :) Hoppas den växer fint hos dig!
Ellen Lindberg

sandra

Så peppigt inlägg och himmel vad fina de lila krukorna var!

Svar: Åh, vad glad jag blir. Tusen tack!
Ellen Lindberg

whiskeysour.blogg.se

åh så fint med massa grönt!!

Svar: Så roligt att du tycker det, tack!
Ellen Lindberg

Jonna

Åh vad bra, jag har letat efter någon som planterat om aloe vera! Jag ska få ta över en aloe planta, men den har blivit alldeles för spretig så känner att det är läge att plantera om den.

Har du några bra skötselråd, visst är de rätt tåliga?

Tack! :D

Svar: Så roligt att du ska få en planta till dig! Alltid roligt med lite nytt :) Jag skulle säga att de är rätt tåliga, det har i alla fall våra vart. Jag har kunnat pyssla med dem och flyttat runt sticklingarna hur som, och de har alltid gillat läget och växt på så det knakat.
Plantera i en lagom stor kruka, gärna åt det större hållet så plantan har något att växa i (trots att det kan se konstigt ut till en början). Är plantan ostadig går det fint att sätta i blompinnar eller stötta upp längs sidorna så att den står ordentligt. När det kommer nya sticklingar sedan är det bara att bestämma dig för om du vill att det ska bli en liten djungel i krukan eller om du ska sätta skotten i egna krukor :) Det jag gjorde var helt enkelt bara att rycka upp sticklingarna med försiktighet, då delar sig plantan där det är mest naturligt och sticklingen för med sig lagom mycket rot.

Lycka till!
Ellen Lindberg

Jonna Persson

Vilket kul inlägg! Håller själv på med 7 små elefantöron som jag pysslar om för att bli större. Och mina avokadokärnor försöker jag som du skrev, ha tålamod med.. Haha!

Svar: Så roligt att du gillar det! Är alla dina elefantöra stora plantor, eller har du även satt sticklingar? :) Vi börjar också få en liten elefantöredjungel här hemma nu, efter alla sticklingar!
Ellen Lindberg

myrtillus.blogg.se

åh, älskar verkligen inlägg om grönt o växter - man blir så glad o inspirerad :-)

Svar: Så himla roligt att du tycker det! Håll dig uppdaterad, det kommer mer inom kort :)
Ellen Lindberg

Elaine Lilje

Åh vad jag önskar att jag hade lika gröna fingrar som du! Det är så mysigt med växter.. Jag har inte en enda i min lägenhet. Men det kan bero förstås på att min katt äter typ allt vad växter heter haha.. Men åh så fräscht det är med lite grönt. Det gör så otroligt mycket för hemmet <3

Svar: Det är verkligen härligt med växter, det gör väldigt mycket för ens hem. Finns det inga växter som katten håller sig ifrån, alternativt platser i ditt hem där de kan få stå lite ifred? Men kattmys är inte fy skam det heller! :)<3
Ellen Lindberg

Elise

Åh, så mysigt! Önskar att jag hade lika gröna fingrar som du! :)

Svar: Roligt att du tycker det! Jag ska ge dig lite hopp: det är definitivt en egenskap som går att öva upp. Hon mig har kaktusar tidigare dött, och de sägs ju vara i princip odödliga.. haha. Mitt tips är att köpa ett par växter som en verkligen gillar, då kommer intresset förhoppningsvis på köpet! :)
Ellen Lindberg

Ine

Så fine planter du har! Jeg sliter med å holde mine i live, men prøver meg stadig. Kult at du har begynt å blogge igjen også, forresten – gleder meg til å følge deg videre :)

Svar: Roligt att du tycker det, tack så mycket!!<3
Ellen Lindberg

Ilse

S

Ilse

Totalt failade på min kommentar där uppe haha, men älskar inlägget. Så söta plantor och de lila krukorna är en klar favorit för mig! Så snygga, önskar att de fanns i affären nu. :( Men sjukt med så söta plantor!

Svar: Haha åh, typiskt! När jag köpte krukorna hade Lagerhaus precis tagit in dem i fler färger, gissningsvis såldes dessa billigt för att det var av den gamla färgkollektionen. Så kika in i någon affär nära dig, kanske finns det kvar i någon fin färg! :)
Ellen Lindberg

my

Så fint :D

Svar: Roligt att du tycker det!
Ellen Lindberg

JUNITJEJ

Så fint med gröna växter!

Svar: Visst är det! Definitivt mina favoriter.
Ellen Lindberg

Christina

Himla fint, och vad du engagerar dig! Hemma hos oss får blommorna lära sig tidigt att vatten får dem sporadiskt när "matte" kommer ihåg, haha.

Svar: Så roligt att du tycker det, tack! Haha, jag känner dock igen även det där.. Hos mig har till och med kaktusar dött. För mig gäller det bara att hitta växter som en faktiskt gillar, då är det liksom lättare att bry sig. Men vatten någon gång ibland är oftast bättre än aldrig, haha!
Ellen Lindberg

Josefine Svärd

Ser ut som världens mysigaste vardagssyssla <3

Svar: Åh, det är det också!<3
Ellen Lindberg

Jarina

Så fint blogginlägg!

Svar: Tusen tack!!
Ellen Lindberg

Fanny

Vad roligt med hemmaodling!

Svar: Så roligt att du tycker det, tack!
Ellen Lindberg

Matilda

Mina elefantöron växer så det knakar. Så jäkla roligt!

Svar: Åh ja, visst är det kul!
Ellen Lindberg

M

Ska nog försöka ta sticklingar från min elefantöra också!

Svar: Det tycker jag verkligen du ska göra! Så fin planta :)
Ellen Lindberg

Shanelle

Vad fyller tandpetarna för funktion? :)

Svar: Tandpetarna håller kärnan i lagom nivå i glaset/vasen, helt enkelt för att den ska sitta på plats :)
Ellen Lindberg

Jasmine

Så många inspirerande bilder! Kul att du delar med dig. :)
Fortsatt lycka till med din lilla inomhusträdgård.
Kram

Svar: Tusen tack för de fina orden!<3
Ellen Lindberg

Emily

så fin och stor elefantöra!! min växer på och har ungefär 15 blad, längtar tills den har blivit så stor och får sticklingar!

Svar: Visst är den fantastisk! Jag tror bergis din kommer växa på sig inom kort. Jag upplever att det går lite i vågor, ibland växer dem jättemycket och ibland lite mindre. Håller tummarna för att du får sticklingar på din planta snart!
Ellen Lindberg

Carro

Mäkta fint och inspirerande!!

Svar: Tusen tack!
Ellen Lindberg

Carro

Mäkta fint och inspirerande!!

madabouttea.se

Så roligt och avkopplande!

Svar: Det är det verkligen!
Ellen Lindberg

Joanna

Åh önskar verkligen att jag orkade göra sånt också, så avundsjuk :(

Svar: Du borde prova! Köp hem en växt som du verkligen gillar och fastnar för i blomaffären, det gör det lite lättare att väl sätta igång :)
Ellen Lindberg

carina

Hej fina krukväxter du har, och se att du har hand om dom så väl.
Aloe vera är min favorit helt klart. Jag säljer Aloe vera på tub så är du nyfiken så är du jätte välkommen att titta in på min nyöppnade webbshop.
Ha en trevlig måndag.

http://myaloevera.se/carinaswellness/sv/start/

Svar: Tack så mycket! Jag är tyvärr inte så jättemycket för dessa krämer och produkter med aloe vera, då föredrar jag helt klart växten i sin enkelhet. Men tack för tipset!
Ellen Lindberg

Linnéa - The Hungry Gosling

Jättebra inlägg med himla fina bilder! Jag måste verkligen testa att odla avocado, det vore jättekul med en egen liten avocadoplanta :)

Svar: Vad glad jag blir, tusen tack!! Att sätta en avocadokärna är jättelätt, så det tycker jag definitivt att du ska testa. Våra är inte riktigt träd än, men med lite tid och tålamod kommer det nog :)
Ellen Lindberg

Hanna Karlsson

Vad kul att läsa!

Svar: Roligt att du tycker det, tack!
Ellen Lindberg

Malin

Vilket roligt inlägg :). Jag funderar att skaffa någon mer planta (trots platsbrist) och det lutar åt elefantöra

Svar: Roligt att du tycker det, tack!! Jag tycker definitivt du ska införskaffa en elefantöra om du går i tankar om nya planta. Det är en väldigt fin växt!
Ellen Lindberg

Sara

Men vilket fint inlägg! Och det är ju hur snyggt som helst med sådana där beige/bruna terrakottakrukor!

Svar: Kul att du gillar det! :) Ja, terrakottakrukor är det som används mest här hemma!
Ellen Lindberg

Caroline

Underbara bilder och inspiration! :D

Svar: Så roligt att du tycker det, tack!
Ellen Lindberg

Mathilda

Asså så himla härliga bilder verklige, grym är du!

Svar: Men åh, tusen tack!! <3
Ellen Lindberg

amandafelicia.com

Åh vilka fina blommor! Jag lyckas aldrig få mina blommor att överleva :/

Svar: Roligt att du tycker det! :) Haha, alltså det där är du inte ensam om. Till och med kaktusar har dött hos mig tidigare.. Knepet för mig var att hitta växter som jag verkligen gillade, då fick jag liksom intresset att hålla dem vid liv på köpet. Så testa det!
Ellen Lindberg

Viktoria

Vilka fina lila krukor! Så mysigt med gröna växter och du verkar ju ha gröna fingrar som lyckas så bra med växterna.

Svar: Visst är de söta! Jag är det levande exemplet på att det går att öva upp en sådan egenskap, jag har nämligen tidigare tagit död på kaktusar.. Haha. Mitt knep är att köpa växter som en verkligen gillar, då kommer intresset på köpet.
Ellen Lindberg

Michelle

Härliga tips! skulle verkligen behöva ta tag i mina blommor!

Svar: Roligt att du tycker det, tack! Den här helgen är en bra helg för det.. :) hehe!
Ellen Lindberg

Rebecca

åh vad fina!

Svar: tack, tack!!
Ellen Lindberg

Ellen Simone

Åh, ska bli så kul att kunna börja plantera! Detta blir att återgå till när jag väl kommit i ordning i lägenheten! :D

Svar: Åh ja, så himla roligt att kunna börja pyssla med plantering och odling! Kul att följa din plantering, om du kommer dela med dig av det dvs :)
Ellen Lindberg

Bernadett

Åh, herre vilka vackra växter! Jag drömmer om elefantöra, men jag har tok för lite ljus i min lägenhet, det skulle vara omöjligt för mig att hålla den vid liv. Får helt enkelt hålla mig till växter som tål lite mer skuggigt. Men verkligen, tack för all växtinspo. <3 det värmer mitt hjärta

Svar: Så glad att du gillar det, tack för responsen! Har du några bra tips på växter som trivs i skuggigare miljöer, som du kompenserar den uteblivna elefantöran med?<3
Ellen Lindberg

Emmelie - mamma till två och ssk-student.

Det ser härligt ut! Men vad gör jag för fel? Min elefantöra-växt har aldrig fått sticklingar och jag har haft den i över ett års tid..

Svar: Vad glad jag blir, tack! Hur har du den stående hemma? I ett soligt fönster eller ett skuggigt rum?
Ellen Lindberg

Josefi

Åååh, så fina lila krukor! Ha-begäret. Vart kommer dessa ifrån? 😍 Och himla härligt med massa grönt och skönt!

Svar: De lila krukorna är köpta på Lagerhaus, dock var de på utförsäljning så eventuellt finns inte just den lila varianten kvar. Roligt att du gillar planteringsdjungeln!
Ellen Lindberg

Emmelie - mamma till två och ssk-student.

Jag har den stående i sovrummet, på en byrå på motsatt sida ljuset. Så skuggit är det nog..

Svar: Testa att flytta den till ett soligt fönster, eller generellt sätt flytta den till ett annat rum. Växterna trivs olika bra på olika platser i våra hem, och de allra flesta vill ha lite mer solljus än vad vi tror. Hoppas det går bra och att plantan får sticklingar snart!
Ellen Lindberg

Follow