Spanien, del ett: resan till Stockholm, flyget till Spanien och första intrycken av ett nytt land

Heeeej allesammans! Vill först bara tacka så himla mycket för allt under tiden jag vart på semester, ni är fantastiska. Tusen tack för responsen både här, här och här!! Så fint att komma tillbaka till er.
 
Jag har haft en jättefin vecka i Spanien. Jag åkte dit med ungefär noll förväntningar och tankar, min plan var ju mest bara att få en chans att koppla av till hundra procent och bara vara. Och det var definitivt lättare att släppa allt för ett par dagar där borta. Jag tänker mig att jag visar er resan i kronologisk ordning (så gott det går) och förklarar allt där emellan. Det blir dock uppdelat på ett par inlägg, så jag tycker vi kastar oss direkt in i del ett: resan till Stockholm, flygningen till Spanien och första dagen där!
 
Sent, sent på lördagskvällen packade jag min resväska och tog den sedan med mig till bussen klockan tio på söndagsmorgonen. Jag bor ju lite off när en ska resa med flyg, så jag satt först nästan fem timmar på en buss till Stockholm. Jag fördrev tiden med American Horror Story, och kan vi nu bara ta ett par minuter och ta in hur fint cirkustältet är nedan. (Hatälskad serie förövrigt. Har ni sett? Jag är snart klar med fjärde säsongen, men tycker inte riktigt att tredje och fjärde håller samma nivå som första och andra.)
 
Och detta: varje, varje, varje gång jag åker buss till Stockholm börjar jag göra mig redo för ankomst när en börjar se lite byggnader och känner att en nog är framme. Varje, varje, varje gång har jag dock så himla fel. Sitter sen typ en halvtimme och svettas i jacka och glor ut genom rutan eftersom byggnader inte innebär att en är framme i större städer :)) 
 
När min buss väl parkerat och jag hittat min resväska mötte jag upp mitt resesällskap, Johans syster Anna. Anna har tidigare både besökt och bott ett år på hundgården i Spanien som vi skulle besöka, så mina dåliga nerver kände sig ändå i säkert sällskap efter att jag mött upp henne på stationen. Vi fördrev lite tid på NK och åt sedan vegotaco!
 
När vi mättat våra magar mötte vi upp Malin och gick till ett mysigt fik på söder. Malin peppade oss massor inför resan, även hon har nämligen koppling till hundgården. Dessa två träffades där nere för en herrans massa år sen och har hållit ihop sedan dess. Väldigt fint!
 
På vägen hem från fiket stannade vi och dreglade lite över utsikten, himlens färg och hur fruktansvärt fint livet är ibland.
 
MÅNDAG
Klockan ringde på en helt omänsklig tid på måndagsmorgonen, vårt flyg gick nämligen redan vid 06. Kändes mest som jag gick med halvöppna ögon genom hela Arlanda, luktade på dyra parfymer och smörjde in händerna i blomsterlotion i taxfreen medan jag sov. Typ. Men strax innan sex gick vi iallafall på planet och sen bar det av!
 
Resan tar bara fyra timmar lite drygt, och jag sysselsatt mig med lite av varje. Sov en del, lyssnade lite på relax-playlists jag lagt offline dagen innan och försökte även läsa lite i en ny bok jag köpte på NK. Jag vet allt det här, med finkonstiga meningsuppbyggnader och kapitelbeskrivningar som går som pilar genom hjärtat. I vilket höstterminen startar, och lungcancern äter liv till förmån för död.
 
Runt klockan halv tio på morgonen började vi närma oss vår destination, Malaga! Jag åkte som sagt med noll förväntningar eller tankar om Spanien och blev direkt så himla fascinerad över hur bergigt landet är. Redan från flygplanet syntes de vita små bergsbyarna i dalarna, böndernas odlingar gjorde dessutom fina mönster på marken när en såg dem lite ovanifrån. Både fint och skönt för ögonen.
 
På flygplatsen hyrde vi en bil och snurrade sedan några varv på vägarna innan vi kom fram till Coin, vår lilla by och hundgård. Vi kom fram till gården ungefär precis när siestan börjat för alla volontärer, så vi kikade mest runt och hälsade på hundarna en gång innan vi själva la oss och sov ett par timmar. På kvällen åkte vi iväg och åt pizza. Mycket bra förstadag!
 
Jag var så stolt över mig själv när vi landade i Spanien och till slut kom till gården och la oss för att vila. Bara att åka någonstans med buss är tillräckligt för att jag ska känna mig stressad, få ångest och ogilla läget. Jag behöver dessutom fortfarande vila under dagarna för att orka med, och det är inte alltid oproblematiskt att hitta en lucka till det när en är iväg hemifrån. Men det känns som att detta dygn, från att vakna ensam i lägenheten till att somna i Spanien, gick väldigt bra med tanke på omständigheterna.
 
Jag somnade gott på kvällen och vaknade sedan på tisdagsmorgonen för ett pass med hundarna, men det kikar vi på en annan gång!

 
Nu är jag nyfiken på vad ni gjort under min vecka i Spanien! Jag tänker att vi hoppar över veckosammanfattning för 37 eftersom ni ändå kommer få se prick allt i spanien-inläggen, men jag är därför nyfiken på hur er förgående vecka var. Hände något roligt? Åt ni något ovanligt gott eller längtade ni efter något spännande?

7
Elise

Låter himla mysigt! :)

Svar: Det har det verkligen varit! :)
Ellen Lindberg

Shanelle Normark

sv: Tack så mycket!
Vilka fina bilder! Ser jättehärligt ut :)

Svar: Tack så mycket! Det har verkligen vart härligt :)
Ellen Lindberg

hanna, förbanna

men så fint! Håller med dig om American Horror Story. Vi har börjat se på Hotel nu, men den är rätt tråkig hittills, tror vi har sett fyra-fem avsnitt. Hade det varit en random serie som jag aldrig sett förut hade jag aldrig orkat se så här långt ens. Asylum var för övrig så äcklig att jag såg ungefär halva, sen lyssnade jag på resten från mitt datorhörn ;)

förra veckan var en rätt vanlig vecka i mitt rätt vanliga liv, men på lördagen packade vi ihop hela lilla familjen och åkte till en annan liten familj, så vår bebis skulle träffa en annan bebis. Det uppskattade hon inte, men vi tyckte det var trevligt att träffa andra småbarnsföräldrar :)

Svar: Åh, tack!! Det låter verkligen som det gått nerför för AHS sedan första och andra säsongen :( Förstår precis känslan du beskriver av Hotel, så har jag känt lite genom både Coven och Freak Show. Hahaha!! Men du, jag förstår dig. Asylum är verkligen obehaglig!
Låter ändå som en väldigt fin vecka i ett vanligt liv! Allt är ju inte så extraordinärt hela tiden, och tur det (hade aldrig orkat det, haha). Låter himla mysigt att ni träffade en annan liten familj iallafall. Jag gissar på att det behövs lite sådant i småbarnstider, prata med vuxna människor någon gång emellanåt? :) Hehe!
Ellen Lindberg

resenaren.blogg.se

Alltså åh *suckar*, ser hur fint ut som helst ju. Under just hösten brukar jag få sådant kryp i kroppen efter att resa, vill ututut. Härligt med Jag vet allt det här, förresten, läste den tidigare i år och tyckte mycket om den <3

Svar: Det var verkligen hur fint som helst! Och jag förstår precis den krypande känslan av att vilja resa. Aldrig känt så tidigare pga aldrig rest, men efter Indien i februari har jag velat resta helst hela tiden. Det känns dessutom som att hösten är perfekt för resor! Ser så mycket fram emot att fortsätta Jag vet allt det här efter de ordern! Den verkar så fin än så länge.
Ellen Lindberg

sandra

Blir också stolt över dig, Ellen. Hurra, du är så grym som vågar, orkar och kämpar :)

Svar: <3<3
Ellen Lindberg

Sandra

Asså jag har hört mycket gott om American Horror Story men vågar inte börja se den! Jag har aldrig varit i Malaga! Va torrt och dramatiskt det ser ut! Mycket vackert!

Svar: Den är verkligen så, så bra! Men läskig, och väldigt obehaglig på samma gång som fin. Konstig kombination, men absolut värd att ge en chans. Om så bara två minuter!Det var väldigt, väldigt torrt när vi var där. Det hade inte regnat på hur länge som helst, sen på tisdagen/onsdagen kom det en liten skur och vi jublade, haha. Men väldigt fint, helt klart!
Ellen Lindberg

Fröken Tö

Roligt med en trip utomlands. Alla behöver vi komma bort ibland och bara vara. Hoppas att det gjorde dig gott!

Follow