Vad jobbar jag med? Och vad jobbar ni med?

Är ni med på att vi nu knäpper skjortknapparna och rättar till kragen? Idag är det nämligen jobb som står på agendan! Jag har fått lite funderingar från er angående vad jag arbetar med, och jag insåg till slut att jag bara nämnt mitt jobb i förbifarten. Det kanske kan vara dags att berätta lite mer om vad jag gör på kontoret!
 
 
→ Hej, roligt med listor! Vad jobbar du med?
→ kan du inte berätta mer om ditt jobb? har ingen aning om vad du pysslar med!
 
Jag arbetar sedan snart tre år tillbaka på ett av nordens största byggvaruhus på nätet, en e-handel för byggvaror och tillbehör till hemmet, kort och gott!
 
Min resa på företaget började egentligen för lite dryga fyra år sedan, då jag fick en praktikplats på den snabbt växande e-handeln och sedan satt jag i fyra veckor och skrev produkttexter och redigerade bilder till hemsidans artiklar. När min praktik tog slut hade företaget inga möjligheter att anställa, men ett år efter det blev jag uppringd och erbjuden en tidsbegränsad anställning över deras högsäsong. Den tjänsten blev dock kortvarig. Redan efter ett par veckor blev jag inkallad till min chef som istället erbjöd mig en fast heltidstjänst, och det tackade jag såklart glatt ja till.
 
 
Jag har under mina år gjort lite av varje på företaget, men har till slut landat i affärsutveckling och förbättringsprojekt. En kan nog enkelt förklara det som att jag arbetar med problem och brister i våra system och arbetsprocesser, där min huvudsakliga arbetsuppgift är att lösa problem som uppstått och att förebygga så problem inte ska ske framöver. En del av mitt arbete sker i projektform med kontinuerliga uppföljningar och skarpa deadlines medan en annan del av arbetet är väldigt spontant och emellanåt akut → mycket spännande kan hända om ett affärssystem får hicka, hehe!
 
Som ni säkert förstår kan jag inte gå in mer i detalj på vad jag gör eftersom jag då hade öppnat porten rakt in i vårt affärssystem, men generellt sett kan en nog säga att jag arbetar med att utveckla system och förbättra arbetsprocesser för att det dagliga arbetet ska bli så korrekt och användarvänligt som möjligt för företagets personal.
 
 
Det finns ett par anledningar till att jag älskar mitt jobb, det första helt klart eftersom jag även på arbetstid får vara kreativ och lösa problem → något som i grunden ligger mig varmt om hjärtat. Jag har också alltid vart en sådan som velat förstå hur saker och ting fungerar, inte bara att saker händer när en trycker på knapp X utan vad som sker bakom kulisserna. Hur pratar koden? Hur ser logiken ut? Går det att lägga till alternativ Y? Allt det här får jag möjlighet att syssla med i mitt arbete idag, och jag har aldrig förut arbetat med något som är så intressant och utvecklande.
 
 
Nu har ni fått svar på frågan om vad jag jobbar med, så nu tänkte jag vända tillbaka frågan till er! Vad jobbar ni med? Och varför jobbar ni med det ni gör? Vore så intressant att få höra hur ni hamnat där ni är och vad som får er att vilja göra det ni gör!

21
Anna

Vad spännande att höra vad du jobbar med. För mig är det första dagen tillbaka på jobbet efter en skön ledighet, lite segt att vara tillbaka till vardagen men snart är man väl tillbaka som vanligt igen. Jag jobbar som brandkonsult, det vill säga att jag skriver rapporter där jag beskriver/ställer krav på hur man ska bygga hus/byggnader för att de ska vara "brandsäkra". Det är en hel del problemlösning i arbetet vilket jag gillar. Det gäller att hitta den bästa lösningen för kunden samtidigt som man så klart måste följa bygglagen. Spännande och intressant är vad det är!

Svar: Men åh, ditt arbete låter verkligen intressant! Så fint att också få jobba med problemlösning och säkerhet, ett väldigt viktigt jobb. Tack för att du delar med dig <3
lindbergellen

Christin - Midis

Kul att läsa om vad du jobbar med, jag hade ingen aning!! Nu praktiserar jag visserligen, men det är ju också ett jobb egentligen. Sitter och knopar ihop ett inlägg as we speak!

Svar: Åh, ska bli så intressant att läsa mer om din praktik! Jag ligger lite efter i mitt Bloglovin'-flöde så kanske har du redan skrivit om det, men ser verkligen fram emot att få läsa mer om det!
lindbergellen

rebecca

vad roligt att höra om :D

Svar: Så kul att du tycker det, tack!
lindbergellen

Finurliga fröken

Va roligt! Själv är jag sjukpensionär trots att jag bara är 31 år. Men innan det jobbade jag som undersköterska inom demensvården. Ett jobb jag älskade. Att få hjälpa andra, höra fantastiska berättelser och sjukvård. Jag tycker om sprutor, omläggningar och liknande. Drömmen vore ju att jobbat på akuten.

Svar: Så intressant att höra om ditt tidigare arbete, ett fint sådant dessutom! Som du kanske vet är min pappa sjuk i alzheimers, så arbeten som det du haft gör mig verkligen glad. Att folk väljer detta yrke, gillar sitt jobb och går in för att hjälpa de sjuka. Så fint <3
lindbergellen

hanna, förbanna

åh, vad roligt ditt jobb låter! Superkul att läsa om :)

jag är egentligen arbetslös just nu, men är ju föräldraledig på obestämd framtid (i alla fall tills Tova blir 3 år). Före min arbetslöshet jobbade jag som handläggare av det åländska studiestödet i två år (korta vikariat/extratjänster, men fick inte vara kvar p.g.a. sämst ledning efter chefsbyte på arbetsplatsen).

Svar: Så roligt att du gillade detta!
Men åh, så härligt att kunna vara ledig med Tova så länge. Fint <3 Hoppas du hittar ett intressant jobb med bättre ledning att ägna dig åt efter mammaledigheten!
lindbergellen

Matilda

Jag har jobbat på ett hundhotell i fem år vid sidan om studierna. Världens mysigaste jobb kan jag tala om för er, men världens jobbigaste också. Dock studerar jag journalistik nu så i sommar och i vår kommer jag jobba/praktisera något inom det. Ni kommer antagligen hitta mej på närmaste radiokanal :)

Svar: Men åh, så himla intressant! Både med hundhotell och att jobba med radio :) Tack för att du delar med dig <3
lindbergellen

Ellen

Va kul och få veta lite mer ingående vad du jobbar med, det låter spännande!

Jag jobbar med byggledning på ett telekomföretag som sysslar med fiberoptik. I stora drag så ser jag till att ha koll på det mesta i projekt vi har igång för att kunna hjälpa de tekniker som ligger ute och jobbar. Fungerar lite som en spindel i nätet då jag har kontakt med våra beställare (t.ex. Skanova, IP-only m.m), kunder som ska få fiber och även våra underentreprenörer som är ute på uppdrag åt oss.
Jag hamnade här lite av en slump då min mammas kusin (min chef) ringde en vårdag för snart 2 år sen och sa att de behövde hjälp i ett nytt projekt. Tanken var då att jag skulle vara här året ut men jag blev kvar. Ibland blir det inte alls som man tänkt sig men jag är glad att jag valde att stanna för jag har lärt mig massvis, utvecklat flera bra sidor hos mig själv och även listat ut vad jag troligtvis vill syssla med i framtiden.

Svar: Roligt att du gillar detta, tack!
Men åh, så himla intressant! Att vara "spindeln i nätet" är verkligen en rolig grej, det har jag också varit tidigare. En väldigt intressant och givande position! Tack för att du delar med dig <3
lindbergellen

Carina Sundbom

Hej Ellen! Ser hur du mer och mer påminner om din mor Elise som ung. Lika söt.😘 Vi har en byggfirma och jag tror att vår yngsta son beställde sitt golv från er. Så nöjd med servicen, jag ringde och frågade om ni inte kunde försöka påskynda leveransen från leverantören då sonen med familj inte kunde bo hemma pga vattenskada. Det ordnades med flera veckors tidigare leverans.👍.Vekar vara ett intressant arbete du har. Problemlösning är också mitt signum. Det stod alltid i mitt CV att jag är en problemlösare. Men de problem du löser på arbetet skulle jag aldrig klara av.. jag har löst sådana problem på vår byggfirma som gäller planlösning vid ombyggnad osv. Kram till dig. Så roligt att höra att du är på väg tillbaka👍❤. Jag har själv varit stress-skadad som jag kallar det. Skulle kunnaha föreläsning i ämnet, man blir så uppmärksam på hur andra mår och att de är i farozonen att bli sjuka. Kanske är det vi som har tentaklerna ute och känner av omgivningens mående som råkar ut för utmattningsdepression (själv vill jag inte kännas vid ordet depression. Även om man tidvis kan behöva äta medicin för detta). Kramar

Svar: Hej Caria! Så himla roligt att höra att ni (troligtvis) beställt av oss och att det gick bra :) Hoppas allt gick bra med bygget! Och det är så fint att höra från dig emellanåt, tack för att du tar dig tid och läser och kommenterar <3
lindbergellen

Carin

Åh vad intressant ditt jobb låter. Rätt avundsjuk är jag också, som gärna skulle jobba med processer, effektivisering och arbetsmetoder på ett eller annat sätt.

Istället jobbar jag som webbutvecklare på ett konsultbolag, vilket är kul det också såklart.

Svar: Ditt arbete låter minst lika intressant! Att arbeta med effektivisering och processer är verkligen roligt, men det låter som att du ändå kanske är inne på vissa delar av detta i ditt jobb? Utvecklare är ju väldigt intressant!
lindbergellen

Ine

Så fint å høre hva du jobber med! Jeg er akkurat ferdigutdannet som lærer (gymnas/videregående skole) i norsk og religion. Har jobbet på museum og i klesbutikk ved siden av studiene. Akkurat nå er jeg jo foreldreledig, men etter hvert skal jeg søke jobb som lærer. Både spennende og litt skummelt!

Svar: Tack för att du delar med dig <3 Så fint att dessutom arbeta som lärare, ett så oerhört viktigt yrke. Personer som dig behövs <3
lindbergellen

Emma

Jag börjar jobba på MTG på måndag! Så spännande! <3

Svar: Fy sjutton så roligt! Stort grattis igen <3
lindbergellen

madeleine dufva

så kul!! och att du trivs så bra, det är verkligen det viktigaste tycker jag.

jag jobbar som läkemedelstekniker på ett läkemedelsföretag på ett sjukhus, mina kollegor är farmaceuter och blandar mediciner av de "ingredienser" jag beställer hem. främst tillverkar vi cellgifter till cancerpatienterna på sjukhuset, men även lite andra läkemedel som smärtlindrande kassetter och infusionspåsar med näring till små barn som inte kan äta pga tarmfel osv. jag är väldigt intresserad av medicin, sjukdomar, människan, och vill egentligen jobba ännu närmre vården (som sjuksköterska helst!) men trivs jättebra med det jag gör nu. en dag när jag orkar plugga upp mina gymnasiebetyg kanske jag släpper taget här men efter typ 5 år så är det fortfarande kul i alla fall... :)

Svar: Men attans vilket intressant yrke!?!? Haha alltså, blir avis även fast jag trivs så himla bra med mitt arbete! Låter som ett himla viktigt och intressant arbete, så fint att kunna vara med och rädda liv i ett sådant nära led i processen. Och sjuksköterska, också ett sådant viktigt arbete!
Tack för att du delar med dig <3
lindbergellen

Tobias

Har precis börjat följa din blogg, men fastnade väldigt snabbt för den. Gillar verkligen ditt sätt att skriva och bilderna du tar! Och nu fick jag en inblick i vad du jobbar med dessutom. :-)

Själv jobbar jag sedan några månader som driftoperatör på Stockholms stads trafikkontor. Tar emot felanmälningar och larm, skickar ut entreprenörer och parkeringsvakter på olika uppdrag mm mm. Är dock bara ett vikariat, så söker andra jobb för fullt. :)

Svar: Men åh, vad glad jag blir! Tusen tack för de fina orden!
Låter också som ett väldigt intressant arbete :) Lite som Ellens arbete nedan, att vara "spindeln i nätet". Vilka typer av jobb vill du inrikta dig på efter det här vikariatet?
lindbergellen

Vicky

vad intressant att höra, hade verkligen ingen aning om vad du pysslade med!
jag är copywriter, för jag tycker det är den perfekta balansen mellan kreativitet och inrutat 9-5-jobb att vara kreatör inom reklam! dessutom får jag betalt för att skriva, och det är ju det bästa av allt. har mest hoppat runt på lite olika praktiker men älskar hur som helst den här branschen. hoppas jag kan fortsätta länge länge.
kram ellen!! <3

Svar: Så roligt att du gillar detta! Inser att jag verkligen inte nämnt något om detta tidigare :)Copywriter är verkligen ett arbete som jag läst så mycket om och intresserat mig för, låter verkligen så perfekt! Som du säger, balansen mellan kreativitet och inrutat kontorsliv. Så fint att du trivs så bra i branschen <3
lindbergellen

Malin

Jag instämmer med de andra, det var verkligen kul att få läsa om vad du gör på jobbet. Själv gör jag något väldigt långt ifrån min blogg, jag jobbar med stadsplanering. Kort sagt innebär det att jag är ansvarig för att driva igenom den planprocess som krävs för att ett företag eller kommunen själv, ska kunna gå från idé till färdig byggnad. Alla mina uppdrag är politiska, dvs, uppdragen jag får kommer från de folkvalda politikerna i kommunen där jag jobbar. Det är ofta klurigt och kreativt och många viljor inblandade. Det jag gillar mest är att det är väldigt varierat och att jag faktiskt också får skriva ganska mycket. Puh, det blev långt! Hoppas du hängde med :)

Svar: Så glad jag blir att du gillar detta, tack!
Jag hängde med, och blir verkligen golvad av dina arbetsuppgifter! Blir nervös bara av tanken att behöva linda ihop flera politiska viljor för att få en stadsplanering att fungera, haha. Så roligt att vara den typen av "spindeln i nätet" :) Tack för att du delar med dig <3
lindbergellen

Wilda

Spännande jobb och så fin berättelse om hur du fick det! :D Jag brukar säga att jag jobbar som bloggare och skribent, haha :p Nej, jag ä ju sjukskriven på 100 % sen snart 12 år tillbaka. Men ju bättre jag hanterar min sjukdom, desto mer klarar jag ju av. Och det jag ägnar min tid åt är att skriva på min bok och blogga, så på sätt och vis stämmer ju den där första frasen också. Förhoppningsvis får jag lägga till "socionom" på mitt CV om ca 3-4 år.

Svar: Så himla intressant med din bok! Skulle verkligen vilja ha ett ex i mina händer när du får den utgiven, så hojta till då så sätter jag mig på väntlistan <3 Och jag håller såklart tummarna för att du får lägga till socionom om ett tag, lycka till!
lindbergellen

Elin

Vad kul detta låter, och som precis vad jag utbildar mig till just nu. Vilket gör det trippelt så intressant för jag är nämnligen så förvirrad kring vad jag ska göra härnäst, nu när jag snart tar examen. Vad har du för utbildning i bagaget? Vad är liksom din titel? Jag fattar inte ens vad jag kan söka för slags jobb. Jag har kommit i kontakt med en del tjejer som jag ska träffa i veckorna framöver för att få lite inspiration och pepp, men man kan aldrig få för mycket tänker jag. Har planer på att skaffa en traineeplats någonstans, och någonting inom det du pysslar med tycker jag låter SÅ intressant och kul!!

Svar: Men åh, så himla roligt!! Först vill jag bara önska lycka till med examen <3 Sen: jag har faktiskt inte utbildat mig mer än gymnasiet, så jag har jobbat mig dit jag är idag :) Jag har nog haft en hel del tur i kombination med att mina egenskaper passat företaget, så för mig har det vart rätt lätt att "klättra" till den position jag har idag. Det har vart hårt jobb och mycket att lära, men jag har alltid haft lätt att sätta mig in i system och processer så för mig har vägen hit bara vart intressant. Men i och med att jag inte har någon utbildning har jag ingen nice titel (än), men hoppas att senare i livet kunna titulera mig som systemvetare eller systemutvecklare efter utbildning :)
Jag hade rekommenderat dig att vända dig till företag som är i tillväxtfasen, som liksom är ett etablerat företag men som arbetar mycket med att växa snabbt. I dessa företag finns det MASSOR att utveckla och arbeta med, och det är perfekt för personer som arbetar med det vi vill göra. Om du någon gång skulle behöva lite pepp, ställa frågor eller så går det superbra att maila mig på [email protected] så ska jag försöka hjälpa till <3
lindbergellen

Nicole

Forsta gangen jag kommenterar men jag har sa mycket att saga!

1) Sa himla kul att lasa om vad andra jobbar med. Det kanns som att jag skulle behovt den har listan nar jag gick pa gymnasiet for jag hade verkligen ingen aning om vad jag ville gora.

2) Fast saker och ting ordnade sig anda, for jag ska doktorera inom psykologi om ett halvar. Forskningsinriktat, vilket ar superkul. Fast nu vet jag inte om jag vill fortsatta forska pa ett universitet eller jobba med forskning inom industri istallet, hmm...

3) Din blogg har snabbt blivit en favorit! Sa himla bra mix av allehanda tips, livsstil och kanslosamma inlagg :)

Svar: Alltså, massa <3<3 över din kommentar! Tusen tack för de fina orden om bloggen, jag blir så himla glad av det här. Tack!
Jag tror också att en sådana här yrkeskommentarer hade underlättat så himla mycket när en står med svåra karriärsval i livet, precis som på gymnasiet. Detta hade underlättat så mycket för mig också i dem åren. Och herregud, så himla imponerade att doktorera i psykologi! Psykologi var ett av mina favoritämnen under min gymnasietid, kan bara tänka mig hur intressant det skulle vara att göra detta på högre nivå. Stort lycka till <3
lindbergellen

Driva

Jättespännande ju! Och kul att läsa om andras jobb.

Jag älskar också att lösa problem - särskilt tekniska. Familjens datanörd har jag alltid varit, haha! Jobbar du ensam eller i ett team?

Själv pluggar jag till lärare i England. Det är en ettårig superpraktisk post graduate-utbildning. Även om det är nervöst så passar det mig mycket bra :)

Hoppas du mår bra!

Svar: Verkligen kul att läsa om allas arbeten! Så himla glad för att alla delar med sig :)
Problemlösning är verkligen intressant! Jag arbetar både i team och ensam, det beror helt på vilket typ av projekt det gäller. Under våren kommer jag äga ett projekt och jobba ensam med det, medan det emellanåt är ett väldigt stort gäng involverat i vissa projekt. Så det beror helt på skala!

Så imponerad av alla som utbildar sig till lärare, ett sådant himla viktigt yrke! Och i Englad dessutom, herregud så fint :) Tack för att du delar med dig <3
lindbergellen

Wilda

Tack för ditt varma fina svar. Det går rakt in i hjärtat. Blir så glad att du vill läsa. Jag hoppas att den får komma ut så att fler får lära känna mina härliga karaktärer. :)

Tobias Lindkvist

har inte riktigt bestämt något specifikt område än, ut söker lite allt möjligt, Har dock en sjökaptensexamen, så skulle förstås gärna vilja få nytta av den utbildningen... Men på programmet står också en anställningsintervju på UD, för en tjänst som ambassadssekreterare. Känns också väldigt spännande och något jag kan tänka mig att ägna mig åt. :)

Svar: Men wow! Både sjökapten och ambassadssekreterare låter som oerhört spännande yrken :) Lycka till!
Ps! Jag har flyttat och hittas nu på www.ellenlindberg.se, vi ses där!
lindbergellen

Follow