Så ser mina ekollon och avokadokärnor ut nu

För ett par veckor sedan tog jag den här och den här bilden på avokadon och våra ekollon som ni sett till och från i växtkategorin. Jag tänkte att det kunde vara kul att följa upp hur avokadon och ekollonen växt på sig, men bara efter ett par dagar hade de växt ännu mer och bilderna var liksom inte riktigt helt sanningsenliga längre. (Alternativt: jag var för seg med att visa bilderna..)
 
 
Så igår tog jag fram kameran igen och förevigade våra små skapelser på nytt. Passade också på att köpa med mig en murgröna hem på förmiddagen och dela upp den i ett par provrör på köksbordet. Tillsammans med salt och torkade citronskivor. Jag har ju nämnt tidigare att jag aldrig lyckats hålla en murgröna vid liv, men såhär måste det väl gå? Jag hoppas!
 
 
Till en början hade vi fyra avokadokärnor i vårt köksfönster. De blev sen tre, och nu i veckan två. Jag har helt enkelt bara sparat de allra bästa exemplaren, och här har vi vårt aboslut bästa ↑ Den andra som fått stanna på fönsterbrädan planterade jag i jord för ett par veckor sen, och den kämpar nu vidare med rötterna i mörker.
 
 
Den här avokadon är så stor och ståtlig att jag var tvungen att byta ut det lilla dricksglaset mot glasburk modell jättestor (tidigare innehållandes 1 kg surkål). Kolla det här rotsystemet alltså! Och bladen, de är gigantiska. Det känns verkligen som de växer varje gång en vänder ryggen till, bokstavligt talat.
 
 
Och här har vi lite av vad som står i glas i vårt köksfönster just nu. En avokado och fyra små ekar.
 
 
Ekollonen som jag plockade tidigare i höstas har det verkligen vart olika kämparglöd på. Jag plockade en stor näve men sparade bara de sex med bäst svans (= störst rot) till slut. Nu är det endast en av dem som inte skjutit ett skott, och två av de andra har redan tydliga ekblad. Så nedrans fint!
 
Jag vet att fler av er också satte både avokado och ekollon i vatten tidigare i höstas. Hur har det gått för er? Har ni haft samma spridda skur på kämparglöd, eller har ni numera en ekskog i ert hem? Berätta gärna, det vore dessutom kul med en länk till era avokados och ekollon om ni själva bloggat/instagrammat dem!

13