Recept: Jordärtskockssoppa

När jag berättade för er om min och Johans nya veckomatsedel (här och här) var ni ett par stycken som blev nyfikna på vår jordärtskockssoppa. Tyvärr tog soppan slut i ett nafs efter att vi lagat den, men som tur var fanns det jordärtskocka kvar till ytterligare en omgång soppa (vi köpte 1,5 kilo på skördefesten).
 
 
I förra veckan slängde jag ihop receptet igen så att ni skulle kunna ta del av det! 
 
 
 
Och vad passar väl då bättre än att ni får detta lagom till veckans soppdag? Hehe!
 
 
 
Du behöver:
Ca. 450 gram jordärtskocka
3 potatis (mjöliga)
1 scharlottenlök
1 stor vitlöksklyfta
1 dl grädde
8 dl grönsaksbuljong
timjan
 
 
 
Såhär gör du:
▸ skala jordärtskocka och potatis och skär dessa i mindre bitar
▸ lägg bitarna i en skål med kallt vatten och ha i ett par droppar citron (så blir bitarna inte bruna)
▸ skär scharlottenlök och fräs den i en kastrull (lagom stor att rymma soppan)
▸ pressa ner en stor klyfta vitlök
▸ häll av citronvattnet och hiva ner jordärtskocka + potatis i kastrullen
▸ tillsätt grönsaksbuljongen (vi har den här och använder då 8dl vatten + 2 msk buljong)
▸ låt koka i ca. 12 minuter, bitarna ska bli lagom mjuka
▸ när timern ringt och bitarna känns bra ska allt mixas, vi kör tills soppan blir slät
▸ ner med allt i kastrullen igen och blanda i grädde och eventuellt lite vin, låt koka upp försiktigt
▸ klipp i lite timjan och krydda nu med salt och peppar
▸ taaaada!
 
 
 
Den här receptet är för fyra portioner, men soppan kan även serveras som förrätt och räcker då såklart till fler.
 
 
 
Jag äter helst alla soppor tillsammans med ett gott surdegsbröd från bageriet, och ett måste är smör med havssalt.
 
Smaklig måltid!

16
Julia

Ellen!!! VAR har du köpt soppskålarna? Jag dör rätt av. Måste köpa den lille godingen.

Svar: Åh! De är Johans, ärvda från hans farfar. Johan gissar på att farfarn köpt dem under en av många resor i Kina, så det är kinesiskt porslin. Har tyvärr inget märke eller modell, så kan inte hjälpa dig mer än så :( Men det är så himla fina!
lindbergellen

madeleine dufva

ååh gott! tack!!!! 😍

Svar: :*
lindbergellen

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Åh så gott det låter :)

Svar: Du borde testa om du inte gjort!
lindbergellen

hanna, förbanna

woop! Såg på Instagram att du hade delat med dig av receptet och har suttit och längtat till att jag skulle kunna läsa det - tror vi får ta och slänga ihop en omgång snarast :D

Svar: Åh ja, ni måste testa om ni inte ätit innan! Det är helt klart min favorit :)
lindbergellen

BySiri - the life of a creative mind

lol jag förväxlade jordärtskocka med kronärtskocka och förstod ingenting av bilderna, var sjutton var den där grönsaken med bladen?! Nu är jag dock med och det där receptet ska jag garanterat pröva när jag listat ut vad jordärtskocka heter på norska och vilken butik som har de (evigt mat-jagande här..). Och din soppskål var superfin! Loppisfynd?

Absolut att jag säger till om jag märker nåt tokigt med bloggen :)

Svar: Hahha åh :( Ja, det är två olika! Hoppas verkligen att du kan hitta det i någon norsk mataffär, borde ju finnas någonstans. Soppskålarna är ärvegods från Johans farfar, något Johan tror att han köpt under en av många resor i Kina.
lindbergellen

Olivia

DINA BILDER! <333

Svar: Men åh, tack <3
lindbergellen

Hanna Karlsson

Vad gott det låter!

Svar: Det är minst lika gott som det låter!
lindbergellen

JUNITJEJ

Så gott det ser ut! NU har jag lagt till din fina blogg på bloglovin.

Svar: <3<3
lindbergellen

Jessica

Gu vad gott det såg ut! Blir riktigt sugen! Himla fint porslin måste jag säga!

Svar: Har du inte lagat detta någon gång borde du testa, det är helt fantastiskt gott! :)
lindbergellen

Veronica Wallgren

Det är verkligen gott med jordärtskockssoppa! Åt det förra helgen. Så gott!

Svar: Helt klart min favoritsoppa!
lindbergellen

Svea

Men gud så gott med jordärtskocksoppa! Måste göras snart!

Svar: Det tycker jag verkligen, det är ju så himla gott!
lindbergellen

FrökenTV, bloggen om tv och film

mums

Linnéa - The Hungry Gosling

Det ser väldigt gott ut! :)

Svar: Det är minst lika gott som det ser ut :)
lindbergellen

anannanland.blogg.se

Jordärtskocka är verkligen så gott!

Svar: Eller hur! Helt klart min favoritsoppa.
lindbergellen

Fani

Åh så god den lät och såg ut :) Älskar att göra soppor! Ska lätt testa denna :)

Svar: Det måste du göra, den är supergod! :)
lindbergellen

lovisa

verkar ju asnice, tack för tipset! otroligt fint fotograferat också ellen <3

Svar: Men åh, tack <3
lindbergellen

Follow